Markkinointiviestinnän suunnitelma Mäntsälän Voimistelijat ry:lle
Apponen, Saara (2009)
Apponen, Saara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067163
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli laatia markkinointiviestinnän suunnitelma Mäntsälän Voimistelijoille. Työssä tutkittiin yhdistyksen nykyistä tilannetta ja pyrittiin parantamaan sen
markkinointia. Tarkoituksena oli löytää uusia markkinointiviestinnän keinoja, joilla yhdistys pystyisi vastaamaan haasteisiin. Kilpailun asiakkaista oli havaittu lisääntyvän etenkin yritysten ja yhdistysten välillä. Suunnitelman pohjana oli etsiä vastauksia, miten seura voi kilpailla yritysten kanssa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Lopputuloksena valmistui raportti työn tekemisestä sekä markkinointiviestintäsuunnitelma voimisteluseuraa varten. Aineistona käytettiin kirjallisuutta markkinointiviestinnästä, markkinointisuunnitelman teosta sekä nonprofit-organisaatiosta. Lisäksi materiaalina käytettiin Internet-lähteitä, liikuntatutkimusta, haastatteluita sekä artikkeleita. Kyseinen työväline on salainen ja siksi sitä ei löydy työn liitteistä.
Toiminnallisena osana on markkinointiviestinnän suunnitelma. Se sisältää analyysin yhdistyksen nykyisestä tilasta, teoriaosuus markkinointiviestinnästä markkinoinnin suunnittelua varten sekä kehitysideoita seuralle. Aluksi selviteltiin kilpailijoita, yhdistyksen liikeideaa sekä sen vahvuuksia ja heikkouksia. Näiden pohdintojen perusteella järjestön nykyisestä tilasta saatiin selkeä tilannekatsaus. Sen perusteella markkinointia pystyttiin kehittämään ottaen huomioon toimintaympäristön muutokset. Analyysien perusteella toteutettiin toimintakaudelle 2009–2010 uusi Jumppakalenteri seuran tuntitarjonnasta. Teoriaosuuteen kerättiin materiaalia markkinointiviestinnästä seuran toiminnan tueksi. Kehitysideoihin koottiin pohdintoja muun muassa analyysien perusteella.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nykyään seuratyö vaatii paljon osaamista, vaikka toiminta tapahtuu pääosin vapaaehtoistyöllä. Tämän vuoksi markkinoinnin toteuttaminen on järjestöissä haastavaa. Suunnitelmallinen toiminta kehittää pienen organisaation toimintaa eteenpäin. Uudet ideat vaativat kunnollista suunnittelua ennen niiden toteuttamista. Seuratoiminta vaatii uusia toimintamuotoja ja keinoja, joilla mielenkiintoa pidetään yllä. Lukuisat järjestöt tekevät arvokasta työtä muun muassa liikuttaessaan lapsia toiminnallaan.
Avainsanat: markkinointiviestintä, nonprofit-organisaatio, seura
markkinointia. Tarkoituksena oli löytää uusia markkinointiviestinnän keinoja, joilla yhdistys pystyisi vastaamaan haasteisiin. Kilpailun asiakkaista oli havaittu lisääntyvän etenkin yritysten ja yhdistysten välillä. Suunnitelman pohjana oli etsiä vastauksia, miten seura voi kilpailla yritysten kanssa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Lopputuloksena valmistui raportti työn tekemisestä sekä markkinointiviestintäsuunnitelma voimisteluseuraa varten. Aineistona käytettiin kirjallisuutta markkinointiviestinnästä, markkinointisuunnitelman teosta sekä nonprofit-organisaatiosta. Lisäksi materiaalina käytettiin Internet-lähteitä, liikuntatutkimusta, haastatteluita sekä artikkeleita. Kyseinen työväline on salainen ja siksi sitä ei löydy työn liitteistä.
Toiminnallisena osana on markkinointiviestinnän suunnitelma. Se sisältää analyysin yhdistyksen nykyisestä tilasta, teoriaosuus markkinointiviestinnästä markkinoinnin suunnittelua varten sekä kehitysideoita seuralle. Aluksi selviteltiin kilpailijoita, yhdistyksen liikeideaa sekä sen vahvuuksia ja heikkouksia. Näiden pohdintojen perusteella järjestön nykyisestä tilasta saatiin selkeä tilannekatsaus. Sen perusteella markkinointia pystyttiin kehittämään ottaen huomioon toimintaympäristön muutokset. Analyysien perusteella toteutettiin toimintakaudelle 2009–2010 uusi Jumppakalenteri seuran tuntitarjonnasta. Teoriaosuuteen kerättiin materiaalia markkinointiviestinnästä seuran toiminnan tueksi. Kehitysideoihin koottiin pohdintoja muun muassa analyysien perusteella.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nykyään seuratyö vaatii paljon osaamista, vaikka toiminta tapahtuu pääosin vapaaehtoistyöllä. Tämän vuoksi markkinoinnin toteuttaminen on järjestöissä haastavaa. Suunnitelmallinen toiminta kehittää pienen organisaation toimintaa eteenpäin. Uudet ideat vaativat kunnollista suunnittelua ennen niiden toteuttamista. Seuratoiminta vaatii uusia toimintamuotoja ja keinoja, joilla mielenkiintoa pidetään yllä. Lukuisat järjestöt tekevät arvokasta työtä muun muassa liikuttaessaan lapsia toiminnallaan.
Avainsanat: markkinointiviestintä, nonprofit-organisaatio, seura