Hopottajat-suosittelumedia kuluttajakäyttäjien näkökulmasta
Vähäkangas, Anja (2013)
Vähäkangas, Anja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee markkinoinnin uusia haasteita; kuluttajan muuttunutta roolia markkinoinnissa ja yritysten brändien luomisessa sekä sosiaalista word of mouth (WOM) -markkinointia. Tutkimusongelmana on selvittää Hopottajat-suosittelumediaan rekisteröityneiden kuluttajien tyytyväisyys suosittelumedian sisältöön ja viestintään. Hopottajat suosittelumedia perustuu WOM -markkinointiin.
Teoriaosuudessa selvitetään kuluttajien entistä suurempaa vaikutusvaltaa vertaistensa ostopäätöksiin ja sitä, miten yritykset voivat hyödyntää nykypäivän valveutuneita kuluttajia markkinoinnissaan ja brändiensä rakennuksessa. Teoriaosuudessa esitellään myös Euroopan ensimmäinen sosiaaliseen word of mouth -markkinointiin perustuva Hopottajat-suosittelumedia ja sen toimintaa.
Työn empiirinen osuus, eli rekisteröityneiden suosittelijoiden tyytyväisyys Hopottajat-suosittelumediaan, kartoitettiin keväällä 2012 tehdyllä Webropol -kyselyllä. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, Internetiä, Hopottajat-suosittelumedian projektipäällikön haastatteluja, Hopottajat-suosittelumedian omia markkinointimateriaaleja sekä EBSCO -tietokantaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Hopottajat-suosittelumediaan rekisteröityneiden kuluttajien olevan tyytyväisiä palvelun sisältöön ja erittäin tyytyväisiä viestintään. Tyytymättömyyttä esiintyi eniten sellaisten asioiden suhteen, jotka eivät ole ylläpidon hallinnassa.
Teoriaosuudessa selvitetään kuluttajien entistä suurempaa vaikutusvaltaa vertaistensa ostopäätöksiin ja sitä, miten yritykset voivat hyödyntää nykypäivän valveutuneita kuluttajia markkinoinnissaan ja brändiensä rakennuksessa. Teoriaosuudessa esitellään myös Euroopan ensimmäinen sosiaaliseen word of mouth -markkinointiin perustuva Hopottajat-suosittelumedia ja sen toimintaa.
Työn empiirinen osuus, eli rekisteröityneiden suosittelijoiden tyytyväisyys Hopottajat-suosittelumediaan, kartoitettiin keväällä 2012 tehdyllä Webropol -kyselyllä. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia, Internetiä, Hopottajat-suosittelumedian projektipäällikön haastatteluja, Hopottajat-suosittelumedian omia markkinointimateriaaleja sekä EBSCO -tietokantaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Hopottajat-suosittelumediaan rekisteröityneiden kuluttajien olevan tyytyväisiä palvelun sisältöön ja erittäin tyytyväisiä viestintään. Tyytymättömyyttä esiintyi eniten sellaisten asioiden suhteen, jotka eivät ole ylläpidon hallinnassa.