Pelialan tulevaisuus pilvessä
Reunamäki, Riikka (2013)
Reunamäki, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia pilven leviämistä peli- ja viihdemaailmaan. Lisäksi tavoitteena oli tutustuttaa lukijat pilveen ja ajatukseen pelata pilvessä. Opinnäytetyön osatutkimuksia oli 1) selvittää, missä nyt mennään pilvipelaamisen suhteen, 2) miten peliala on muuttunut ja tulee muuttumaan pilvessä, 3) mitä hyviä ja huonoja puolia pilvipelaamisella on.
Opinnäytetyön tutkimusta tehdessä löytyi tietoa, siitä ettei pilvi ole kovinkaan uusi asia pelialalla. Pilvi ja peliala ovat kuuluneet jo kauan yhteen, mutta symbioosia on välillä enemmän ja välillä vähemmän käytetty hyväksi. Osa yrityksistä on ymmärtänyt pilven hyvät puolet ja saa näin mukavaa vastiketta keksinnöistään. Tutkimuksissa ilmeni pelialan elävän murroksen aikaa ja, kun teknologia saadaan vastaamaan keksintöihin, suuria muutoksia tulee olemaan lähiaikoina. Ongelmina muutoksille on pelien kehittäjien vastahakoisuus uudelle lajille, kuten pilvipeleille, ja niin kauan kun pelikonsolit käyvät hyvin kaupaksi niin pelialan yrityksillä ei ole kiire tehdä niitä tarpeettomiksi.
Ongelmina tällä hetkellä pilvipelaamisessa on viive, eli aika mikä on hiiren klikkauksen ja näytöllä tapahtuvan muutoksen välissä ja verkon kestävyys. Opinnäytetyön tutkimuksissa kävi ilmi miten verkon eteen tehdään koko ajan töitä ja tulevaisuus näyttää kirkkaammalta.
Tutkimuksissa ei voitu jättää huomioimatta isoja alan yrityksiä, koska ne vaikuttavat alan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. On tapahtunut isoja yritysostoja, jotka saavat miettimään onko pilvipelaamisella tulevaisuutta.
Opinnäytetyön tutkimusta tehdessä löytyi tietoa, siitä ettei pilvi ole kovinkaan uusi asia pelialalla. Pilvi ja peliala ovat kuuluneet jo kauan yhteen, mutta symbioosia on välillä enemmän ja välillä vähemmän käytetty hyväksi. Osa yrityksistä on ymmärtänyt pilven hyvät puolet ja saa näin mukavaa vastiketta keksinnöistään. Tutkimuksissa ilmeni pelialan elävän murroksen aikaa ja, kun teknologia saadaan vastaamaan keksintöihin, suuria muutoksia tulee olemaan lähiaikoina. Ongelmina muutoksille on pelien kehittäjien vastahakoisuus uudelle lajille, kuten pilvipeleille, ja niin kauan kun pelikonsolit käyvät hyvin kaupaksi niin pelialan yrityksillä ei ole kiire tehdä niitä tarpeettomiksi.
Ongelmina tällä hetkellä pilvipelaamisessa on viive, eli aika mikä on hiiren klikkauksen ja näytöllä tapahtuvan muutoksen välissä ja verkon kestävyys. Opinnäytetyön tutkimuksissa kävi ilmi miten verkon eteen tehdään koko ajan töitä ja tulevaisuus näyttää kirkkaammalta.
Tutkimuksissa ei voitu jättää huomioimatta isoja alan yrityksiä, koska ne vaikuttavat alan nykyisyyteen ja tulevaisuuteen. On tapahtunut isoja yritysostoja, jotka saavat miettimään onko pilvipelaamisella tulevaisuutta.