Tilintarkastustoimiston sukupolvenvaihdos ja sen erityispiirteet
Rinta-Lusa, Laura (2013)
Rinta-Lusa, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tilintarkastustoimiston sukupolvenvaihdos. Tavoitteena oli analysoida tyypillisen sukupolvenvaihdoksen kohteena olevan tilintarkastustoimiston ominaisuuksia ja erityisesti siihen liittyvän sukupolvenvaihdosprosessin keskeisimpiä erityispiirteitä. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa tilintarkastustoimiston sukupolvenvaihdoksen todennäköisimmät luovutustavat niin jatkajan kuin luopujankin näkökulmista. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona. Toimeksiantajana oli KHT-yhteisö X Oy.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin sukupolvenvaihdoksen yleisiä piirteitä ja esitettiin yksityiskohtaisesti sukupolvenvaihdoksen vaihtoehtoiset toteuttamistavat, kuten erilaiset yrityskaupat ja yritysjärjestelyt niin yhtiö- kuin vero-oikeudellisellakin tasolla tarkasteltuna. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Haastattelut jakaantuivat kahteen eri osa-alueeseen; ostajan ja myyjän näkökulmaan. Tutkimukseen saatiin edustamaan kumpaankin näkökulmaan hyvin kokeneet ja arvostetut tilintarkastusalan ammattilaiset.
Tulokset osoittivat, että tilintarkastustoimiston kohdalla liiketoiminta kulminoituu hyvin luottamukselliseen ja tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä sekä ammatilliseen erityisosaamiseen, josta takeena on KHT- tai HTM-tutkinto. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että asiakassuhteiden jatkuvuudella on erityisen suuri merkitys tilintarkastustoimiston sukupolvenvaihdoksessa, sillä asiakkuudet ovat tilintarkastustoimiston ainoa niin sanottu kauppatavaraerä. Tilintarkastus on hyvin henkilöitynyttä ja yhteisölainsäädäntö asettaa vaatimuksia tilintarkastajan valitsemiselle. Mainitut tekijät tuovat erityisiä haasteita asiakassuhteiden jatkuvuuden varmentamiselle sukupolvenvaihdoksessa. Saatuja tuloksia voidaan soveltaa tilintarkastustoimistojen lisäksi myös tilitoimistojen ja muiden eri asiantuntijaorganisaatioiden sukupolvenvaihdoksiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa tarkasteltiin sukupolvenvaihdoksen yleisiä piirteitä ja esitettiin yksityiskohtaisesti sukupolvenvaihdoksen vaihtoehtoiset toteuttamistavat, kuten erilaiset yrityskaupat ja yritysjärjestelyt niin yhtiö- kuin vero-oikeudellisellakin tasolla tarkasteltuna. Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Haastattelut jakaantuivat kahteen eri osa-alueeseen; ostajan ja myyjän näkökulmaan. Tutkimukseen saatiin edustamaan kumpaankin näkökulmaan hyvin kokeneet ja arvostetut tilintarkastusalan ammattilaiset.
Tulokset osoittivat, että tilintarkastustoimiston kohdalla liiketoiminta kulminoituu hyvin luottamukselliseen ja tiiviiseen yhteistyöhön asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä sekä ammatilliseen erityisosaamiseen, josta takeena on KHT- tai HTM-tutkinto. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että asiakassuhteiden jatkuvuudella on erityisen suuri merkitys tilintarkastustoimiston sukupolvenvaihdoksessa, sillä asiakkuudet ovat tilintarkastustoimiston ainoa niin sanottu kauppatavaraerä. Tilintarkastus on hyvin henkilöitynyttä ja yhteisölainsäädäntö asettaa vaatimuksia tilintarkastajan valitsemiselle. Mainitut tekijät tuovat erityisiä haasteita asiakassuhteiden jatkuvuuden varmentamiselle sukupolvenvaihdoksessa. Saatuja tuloksia voidaan soveltaa tilintarkastustoimistojen lisäksi myös tilitoimistojen ja muiden eri asiantuntijaorganisaatioiden sukupolvenvaihdoksiin.