Sähköauto talviolosuhteissa ja osana älykästä sähköverkkoa
Nevalainen, Pekka (2013)
Nevalainen, Pekka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056374
Tiivistelmä
Työn aiheena on tutkia sähköauton ja käyttäytymistä kylmissä olosuhteissa osana WintEVE -tutkimusprojektia.
Työssä tutustutaan aluksi sähkö- ja hybridiautojen tekniikkaan ja Suomessa yleisesti käytössä oleviin lataustekniikoihin. Sähköauton latauksen yhteydessä tutkitaan vallit-sevan lämpötilan vaikutusta latausaikoihin, sekä latauksen ottamaan energiamäärään ja ajokilometreihin. Akkujen kestoa tutkitaan käytännön ajotesteillä, sekä tutkitaan il-mastoinnin vaikutusta saavutettaviin ajokilometreihin. Näiden tulosten pohjalta tehdään päätelmiä, soveltuuko sähköauto osaksi sähköverkon varavoimajärjestelmää talvella.
Mittaustuloksista voi selvästi huomata niin latauslämpötilan, ajolämpötilan, sekä ilmas-toinnin lämpötilan vaikutuksen ajokilometreihin. Tulosten perusteella huomattiin, että alle -10˚C ulkolämpötila lyhentää ajomatkaa huomattavasti.
Työssä tutustutaan aluksi sähkö- ja hybridiautojen tekniikkaan ja Suomessa yleisesti käytössä oleviin lataustekniikoihin. Sähköauton latauksen yhteydessä tutkitaan vallit-sevan lämpötilan vaikutusta latausaikoihin, sekä latauksen ottamaan energiamäärään ja ajokilometreihin. Akkujen kestoa tutkitaan käytännön ajotesteillä, sekä tutkitaan il-mastoinnin vaikutusta saavutettaviin ajokilometreihin. Näiden tulosten pohjalta tehdään päätelmiä, soveltuuko sähköauto osaksi sähköverkon varavoimajärjestelmää talvella.
Mittaustuloksista voi selvästi huomata niin latauslämpötilan, ajolämpötilan, sekä ilmas-toinnin lämpötilan vaikutuksen ajokilometreihin. Tulosten perusteella huomattiin, että alle -10˚C ulkolämpötila lyhentää ajomatkaa huomattavasti.