Osaston toimintaperiaatteet ja lasten hoito lastenpsykiatrisella päiväosastolla - henkilökunnan kokemuksia
Länsivirta-Murro, Ida-Sofia (2013)
Länsivirta-Murro, Ida-Sofia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077091
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata henkilökunnan kokemuksia osaston toimintaperiaatteista ja lasten hoidosta lastenpsykiatrisella päiväosastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa henkilökunnan omakohtaisista kokemuksista lastenpsykiatriseen hoitoon liittyen. Aihe oli työelämälähtöinen ja idea siihen tuli erään keskussairaalan lastenpsykiatrian osastonhoitajalta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto tähän tutkimukseen saatiin haastattelemalla lastenpsykiatrian päiväosaston moniammatillista työryhmää. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna helmikuussa 2013. Haastatteluun osallistuivat osastonhoitaja, neljä hoitajaa, psykologi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja perhepsykoterapeutti. Saatu aineisto analysoitiin keväällä 2013 käyttämällä induktiivista sisällön analyysia.
Tutkimuksen perusteella lastenpsykiatrinen hoito osastolla on yleisesti arkista toimimista lapsen kanssa, perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, lapsen koulunkäynnin tukemista, lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteen hoitamista ja lapsen käytöksen seurantaa sekä muokkaamista parempaan suuntaan. Henkilökunnan omia henkilökohtaisia kokemuksia saatiin hyvin tuotua esille tutkimuksen avulla. Henkilökunnan mielestä palkitsevaa hoidossa on lapsen tervehtymisen näkeminen ja hyvien uutisten kuuleminen perheeltä jälkeenpäin. Yhteyden löytäminen lapseen ja sitä kautta vanhempiin koettiin myös palkitsevana. Haastavaksi koettiin se, jos vanhempia ei saa heräteltyä ja motivoitua oman lapsensa hoitoon. Ongelmat laitetaan silloin herkästi osaston henkilökunnan ratkaistaviksi ja oletetaan, että parantuminen tapahtuu hetkessä. Lisäksi haastavaksi koettiin konkreettisten toimenpiteiden puute osaston hoitotyössä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että joidenkin vanhempien kohdalla on erityisen haastavaa saada luottamus ja yhteistyö toimimaan. Hyödyllinen jatkotutkimusaihe osastolle voisi tutkimus vanhempien näkökulmasta, jossa selvitettäisiin perheiden huomioimisen riittävyyttä lapsen osastohoidon aikana.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto tähän tutkimukseen saatiin haastattelemalla lastenpsykiatrian päiväosaston moniammatillista työryhmää. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna helmikuussa 2013. Haastatteluun osallistuivat osastonhoitaja, neljä hoitajaa, psykologi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja perhepsykoterapeutti. Saatu aineisto analysoitiin keväällä 2013 käyttämällä induktiivista sisällön analyysia.
Tutkimuksen perusteella lastenpsykiatrinen hoito osastolla on yleisesti arkista toimimista lapsen kanssa, perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, lapsen koulunkäynnin tukemista, lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteen hoitamista ja lapsen käytöksen seurantaa sekä muokkaamista parempaan suuntaan. Henkilökunnan omia henkilökohtaisia kokemuksia saatiin hyvin tuotua esille tutkimuksen avulla. Henkilökunnan mielestä palkitsevaa hoidossa on lapsen tervehtymisen näkeminen ja hyvien uutisten kuuleminen perheeltä jälkeenpäin. Yhteyden löytäminen lapseen ja sitä kautta vanhempiin koettiin myös palkitsevana. Haastavaksi koettiin se, jos vanhempia ei saa heräteltyä ja motivoitua oman lapsensa hoitoon. Ongelmat laitetaan silloin herkästi osaston henkilökunnan ratkaistaviksi ja oletetaan, että parantuminen tapahtuu hetkessä. Lisäksi haastavaksi koettiin konkreettisten toimenpiteiden puute osaston hoitotyössä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että joidenkin vanhempien kohdalla on erityisen haastavaa saada luottamus ja yhteistyö toimimaan. Hyödyllinen jatkotutkimusaihe osastolle voisi tutkimus vanhempien näkökulmasta, jossa selvitettäisiin perheiden huomioimisen riittävyyttä lapsen osastohoidon aikana.