Draamapedagogiikan soveltaminen erilaisen oppijan opetuksessa Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa kiinteistönhoitajan koulutuksessa.
Mustalahti, Into (2013)
Mustalahti, Into
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087259
Tiivistelmä
Ammatillisten opintojen keskeyttäneitä on Suomessa vuosittain reilusti yli 10 000. Tämän kehityshankkeen yksi tavoite oli omalta osaltaan lisätä koulutuksen läpäisseiden määrää ja sitä kautta työllistymistä. Hanke toteutettiin Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen kiinteistönhoitajan koulutuksessa kevään 2013 aikana.
Opiskelijoilla voi olla monenlaisia oppimisvaikeuksia, joihin kiinnitettiin huomiota opetusta suunniteltaessa. Toiminnalliset opetusmenetelmät auttavat erilaisia oppijoita saavuttamaan opetustavoitteita. Opetuksessa kokeiltiin useita toiminnallisia opetusmenetelmiä, jonka jälkeen valittiin käyttöön draamapedagogiikka, joka sai myönteistä palautetta myös opiskelijoiden taholta. Hankkeen myötä haluttiin tuoda kiinteistönhoitajan koulutukseen jotain uutta, jolloin draamapedagogiikka todettiin toimivaksi ja monipuoliseksi opetusmenetelmäksi ja se on muutenkin suhteellisen vähän käytetty opetusmenetelmä Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa.
Draamapedagogiikan avulla paneuduttiin kiinteistönhoitajan työtehtävissään tarvitsemiin taitoihin. Tällaisia taitoja ovat mm. erilaisten asiakkaiden kohtaaminen, sosiaaliset taidot ja työssä tarvittavat tekniset taidot.
Hankkeessa kuvattiin vaiheittain, miten draamapedagogiikan avulla harjoiteltiin asiakaspalvelutilanteita. Asiakaspalvelutilanteiden harjoittelun avulla jäivät melko hyvin lihasmuistiin niin tekniset asiat kuin asiakaspalvelutaidotkin meille kaikille erilaisille oppijoille, sillä kaikkihan me olemme erilaisia ihmisiä ja sitä kautta myös erilaisia oppijoita. Joku tarvitsee tukea teknisissä asioissa, toinen ei osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa. Käytännön harjoitusten kautta jokainen voi saavuttaa ammatissa vaadittavat taidot. Draaman avulla opettaja voi kohdistaa opetuksen juuri niihin alueisiin, joihin kaivataan harjoitusta.
Opiskelijoilla voi olla monenlaisia oppimisvaikeuksia, joihin kiinnitettiin huomiota opetusta suunniteltaessa. Toiminnalliset opetusmenetelmät auttavat erilaisia oppijoita saavuttamaan opetustavoitteita. Opetuksessa kokeiltiin useita toiminnallisia opetusmenetelmiä, jonka jälkeen valittiin käyttöön draamapedagogiikka, joka sai myönteistä palautetta myös opiskelijoiden taholta. Hankkeen myötä haluttiin tuoda kiinteistönhoitajan koulutukseen jotain uutta, jolloin draamapedagogiikka todettiin toimivaksi ja monipuoliseksi opetusmenetelmäksi ja se on muutenkin suhteellisen vähän käytetty opetusmenetelmä Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa.
Draamapedagogiikan avulla paneuduttiin kiinteistönhoitajan työtehtävissään tarvitsemiin taitoihin. Tällaisia taitoja ovat mm. erilaisten asiakkaiden kohtaaminen, sosiaaliset taidot ja työssä tarvittavat tekniset taidot.
Hankkeessa kuvattiin vaiheittain, miten draamapedagogiikan avulla harjoiteltiin asiakaspalvelutilanteita. Asiakaspalvelutilanteiden harjoittelun avulla jäivät melko hyvin lihasmuistiin niin tekniset asiat kuin asiakaspalvelutaidotkin meille kaikille erilaisille oppijoille, sillä kaikkihan me olemme erilaisia ihmisiä ja sitä kautta myös erilaisia oppijoita. Joku tarvitsee tukea teknisissä asioissa, toinen ei osaa toimia sosiaalisissa tilanteissa. Käytännön harjoitusten kautta jokainen voi saavuttaa ammatissa vaadittavat taidot. Draaman avulla opettaja voi kohdistaa opetuksen juuri niihin alueisiin, joihin kaivataan harjoitusta.