Innostavat moniaistiset ympäristöt erityistä tukea tarvitsevien lasten kokemana
Merikanto, Maria; Sinivuori, Nelli (2013)
Merikanto, Maria
Sinivuori, Nelli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087251
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia moniaististen ympäristöjen vaikutusta erityistä tukea tarvitsevien lasten, lapselle ominaisiin tapoihin toimia. Tutkimuksen kohderyhmä koostui yhteensä seitsemästä lapsesta, jotka olivat Hämeenlinnassa toimivan perhekahvilan asiakkaita. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja toimintakertoja järjestettiin yhteensä neljä. Moniaistisia tiloja voidaan käyttää useiden asiakasryhmien kanssa ja niiden tarkoituksena on rikastuttaa ja voimauttaa asiakasta.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin erityisen tuen tarpeeseen, moniaistisuuteen, sosiaalipedagogiikkaan ja lapselle ominaisiin tapoihin toimia. Lapselle ominaiset tavat toimia ovat: leikkiminen, tutkiminen, liikkuminen ja taiteellinen kokeminen. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten lapselle ominaiset tavat toimia näkyivät ja lisääntyivät moniaistisissa ympäristöissä. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja valokuvausta. Tutkimus toteutettiin ennalta suunniteltujen aiheiden pohjalta.
Tutkimusta varten kerätty aineisto kohtasi hankitun taustateorian kanssa, jonka vuoksi aineistojen vertaileminen oli helppoa. Tämän vuoksi tutkimustulosten voidaan olettaa olevan luotettavampia, koska tulokset vastasivat useiden teorialähteiden antamaa tietoa. Tutkimuksen tuloksina voidaan esittää, että moniaistiset ympäristöt tukevat lapselle ominaisia tapoja toimia ja että toiminnan aiheet vaikuttavat, mitkä lapselle ominaisista tavoista toimia korostuvat. Tulokset osoittivat, että erityisen tuen tarve ei estä lapselle ominaisten tapojen toteutumista. Tutkimuksen pohjalta voi tehdä erilaisia jatkotutkimuksia, esimerkiksi tutkimalla erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän sisarustensa toiminnan eroja ja yhtäläisyyksiä.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin erityisen tuen tarpeeseen, moniaistisuuteen, sosiaalipedagogiikkaan ja lapselle ominaisiin tapoihin toimia. Lapselle ominaiset tavat toimia ovat: leikkiminen, tutkiminen, liikkuminen ja taiteellinen kokeminen. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten lapselle ominaiset tavat toimia näkyivät ja lisääntyivät moniaistisissa ympäristöissä. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja valokuvausta. Tutkimus toteutettiin ennalta suunniteltujen aiheiden pohjalta.
Tutkimusta varten kerätty aineisto kohtasi hankitun taustateorian kanssa, jonka vuoksi aineistojen vertaileminen oli helppoa. Tämän vuoksi tutkimustulosten voidaan olettaa olevan luotettavampia, koska tulokset vastasivat useiden teorialähteiden antamaa tietoa. Tutkimuksen tuloksina voidaan esittää, että moniaistiset ympäristöt tukevat lapselle ominaisia tapoja toimia ja että toiminnan aiheet vaikuttavat, mitkä lapselle ominaisista tavoista toimia korostuvat. Tulokset osoittivat, että erityisen tuen tarve ei estä lapselle ominaisten tapojen toteutumista. Tutkimuksen pohjalta voi tehdä erilaisia jatkotutkimuksia, esimerkiksi tutkimalla erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän sisarustensa toiminnan eroja ja yhtäläisyyksiä.