Nettiriippuvuus kouluterveydenhuollon haasteena
Kurkipuro, Jenna (2009)
Kurkipuro, Jenna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026806
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään lasten ja nuorten nettiriippuvuutta. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa sovellettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tutkimusaineisto koostui 14 kansainvälisestä tutkimuksesta. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten lasten ja nuorten nettiriippuvuutta on tutkittu ja millaisena se tutkimuksissa ilmenee.
Työn teoreettisen lähtökohdan muodostivat kouluterveydenhuollon tehtävät ja kouluikäisten Internetin käyttötavat sekä Internetin käytöstä koituvat hyödyt että haitat. Teoreettisen lähtökohdan pohjalta ja kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten avulla rakennettiin Tampereen kaupungin kouluterveydenhuoltoa palveleva tietopaketti lasten ja nuorten nettiriippuvuudesta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että lasten ja nuorten nettiriippuvuutta käsittelevät tutkimukset ovat tyypillisimmin nettiriippuvaisia ja ei-nettiriippuvaisia henkilöitä vertailevia kyselytutkimuksia. Tutkimuksissa käytetyt nettiriippuvuuden arviointimenetelmät vaihtelevat tarkan diagnosointimenetelmän puuttuessa. Lasten ja nuorten nettiriippuvuus ilmenee tutkimuksissa sekä sosiaalisena ongelmana että psyykkisten ongelmien kasautumana.
Kouluterveydenhoitajat ovat erinomaisessa asemassa ennaltaehkäistäkseen nettiriippuvuutta ja puuttuakseen lasten ja nuorten haitalliseen Internetin käyttötapaan. Moni-ilmeisen luonteensa vuoksi nettiriippuvuuteen on mahdollista törmätä eri asioiden yhteydessä, jolloin sen tuntomerkkien tietäminen on tärkeää. Nettiriippuvuudesta tehdyt tutkimukset kärsivät yksipuolisesta metodisesta toteutustavasta, joten tutkimusmenetelmien monipuolistaminen on aiheellista.
Työn teoreettisen lähtökohdan muodostivat kouluterveydenhuollon tehtävät ja kouluikäisten Internetin käyttötavat sekä Internetin käytöstä koituvat hyödyt että haitat. Teoreettisen lähtökohdan pohjalta ja kirjallisuuskatsauksesta saatujen tulosten avulla rakennettiin Tampereen kaupungin kouluterveydenhuoltoa palveleva tietopaketti lasten ja nuorten nettiriippuvuudesta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että lasten ja nuorten nettiriippuvuutta käsittelevät tutkimukset ovat tyypillisimmin nettiriippuvaisia ja ei-nettiriippuvaisia henkilöitä vertailevia kyselytutkimuksia. Tutkimuksissa käytetyt nettiriippuvuuden arviointimenetelmät vaihtelevat tarkan diagnosointimenetelmän puuttuessa. Lasten ja nuorten nettiriippuvuus ilmenee tutkimuksissa sekä sosiaalisena ongelmana että psyykkisten ongelmien kasautumana.
Kouluterveydenhoitajat ovat erinomaisessa asemassa ennaltaehkäistäkseen nettiriippuvuutta ja puuttuakseen lasten ja nuorten haitalliseen Internetin käyttötapaan. Moni-ilmeisen luonteensa vuoksi nettiriippuvuuteen on mahdollista törmätä eri asioiden yhteydessä, jolloin sen tuntomerkkien tietäminen on tärkeää. Nettiriippuvuudesta tehdyt tutkimukset kärsivät yksipuolisesta metodisesta toteutustavasta, joten tutkimusmenetelmien monipuolistaminen on aiheellista.