On-demand gaming : En teknisk översikt på spel i molnet
Vikström, Mikael (2013)
Vikström, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087333
Tiivistelmä
On-demand gaming är ett system där en molnbaserad speltjänst distribueras till prenumererande användare. Tjänsten levereras via ett nätverk till användarens (oftast valfria) klient. Det här arbetet är en forskning på den teknologi som gör on-demand gaming möjligt. Arbetet är en litteraturstudie där inga praktiska tester eller mätningar har utförts. Den teknologi som undersöks är strukturen av ett datormoln och dess olika modeller på tjänster, nätverk och dess skeden som påverkar tjänstens fördröjningstid, kodning och strömning av media samt en överblick på klienter som används. Arbetet omfattar också en undersökning av tre befintliga on-demand gaming system. En kommersiell tjänst, en tjänst som bygger på öppen källkod och ett serversystem. Syftet med arbetet är att ge en förståelse i teknologin och möjligheterna med on-demand gaming. On-demand gaming is a system where a cloud based gaming service is distributed to subscribing users. The service is delivered on a network to the users (often self chosen) client. This paper is a research on the technology that makes on-demand gaming possible. The paper is a literature based study where no practical testing or measurements have been executed. The researched technologies are the structure of a computer cloud and its different service models, the different network phases that affect latency, encoding and streaming of media, and an overview of clients used. The paper also includes a research of three existing on-demand gaming systems. One commercial service, one open source service and one server system. The objective with this paper is to provide an understanding in the technology and possibilities with on-demand gaming.