Suunnittelutoiminnan kehittäminen : Ostopalvelumarkkinat ja verkostoituminen
Vuolle, Janne (2013)
Vuolle, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teettäjänä oli sähköverkon suunnittelu-, kunnossapito- ja rakennuspalveluita tarjoava Relacom Finland Oy. Työn aihe oli Relacomille tärkeä, sillä tavoitteena on kehittää tulevaisuudessa tehokkaampia palveluratkaisuja verkkoyhtiöiden ja palveluntarjoajan välillä.
Työn tavoitteena oli esitellä yleisimpiä suunnitteluprosesseja ja tarvittaessa esittää näihin prosesseihin kehitysehdotuksia. Työn pääpaino keskittyi kuitenkin ostopalvelutoimintojen lisäämiseen ja verkostoitumisen eri tuotantomalleihin. Ostopalvelutoiminnoista esiteltiin kaksi eri toteuttamismallia. Näissä malleissa kuvattiin niitä asioita, joita tulee huomioida suunniteltaessa ostopalveluiden lisäämistä niin ostaja- kuin tuottajapuolella. Työssä käsiteltiin myös tekijöitä, jotka voivat olla esteenä tai haittana ostopalveluiden toteutumisessa. Verkostoitumista kuvattiin eri verkostoitumismalleilla sekä esiteltiin eri kumppanuus vaihtoehtoja, jotka ovat edellytyksinä eri verkostoitumisasteille.
Työssä onnistuttiin kuvaamaan yleisimpien suunnitteluprosessien pääpiirteet. Lisäksi joissakin prosesseissa kuvattiin asioita, joihin tulisi kiinnittää tulevaisuudessa huomiota. Ostopalvelumarkkinoista ja verkostoitumisesta saatiin määriteltyä tärkeimpiä seikkoja, joita edellytetään kyseisten kokonaisuuksien menestyksekkääseen toimintaan. Näitä tietoja hyödyntämällä ja soveltamalla saatiin määriteltyä tekijöitä, joita Relacom Finland Oy:n tulisi ottaa huomioon toimintojen kehittämistä suunniteltaessa.
Kehittyminen ostopalvelumarkkinoilla vaatii verkkoyhtiön sekä palveluntuottajan yhteistä panostusta. Lisäksi tämä prosessi vaatii kehittyäkseen aikaa sekä vuorovaikutteisuutta. Taustalla merkittävässä asemassa ovat myös riittävän pitkät palvelusopimukset, joilla taataan yhteistyön jatkuminen ja annetaan mahdollisuudet toimintojen kehittymiselle.
Työn tavoitteena oli esitellä yleisimpiä suunnitteluprosesseja ja tarvittaessa esittää näihin prosesseihin kehitysehdotuksia. Työn pääpaino keskittyi kuitenkin ostopalvelutoimintojen lisäämiseen ja verkostoitumisen eri tuotantomalleihin. Ostopalvelutoiminnoista esiteltiin kaksi eri toteuttamismallia. Näissä malleissa kuvattiin niitä asioita, joita tulee huomioida suunniteltaessa ostopalveluiden lisäämistä niin ostaja- kuin tuottajapuolella. Työssä käsiteltiin myös tekijöitä, jotka voivat olla esteenä tai haittana ostopalveluiden toteutumisessa. Verkostoitumista kuvattiin eri verkostoitumismalleilla sekä esiteltiin eri kumppanuus vaihtoehtoja, jotka ovat edellytyksinä eri verkostoitumisasteille.
Työssä onnistuttiin kuvaamaan yleisimpien suunnitteluprosessien pääpiirteet. Lisäksi joissakin prosesseissa kuvattiin asioita, joihin tulisi kiinnittää tulevaisuudessa huomiota. Ostopalvelumarkkinoista ja verkostoitumisesta saatiin määriteltyä tärkeimpiä seikkoja, joita edellytetään kyseisten kokonaisuuksien menestyksekkääseen toimintaan. Näitä tietoja hyödyntämällä ja soveltamalla saatiin määriteltyä tekijöitä, joita Relacom Finland Oy:n tulisi ottaa huomioon toimintojen kehittämistä suunniteltaessa.
Kehittyminen ostopalvelumarkkinoilla vaatii verkkoyhtiön sekä palveluntuottajan yhteistä panostusta. Lisäksi tämä prosessi vaatii kehittyäkseen aikaa sekä vuorovaikutteisuutta. Taustalla merkittävässä asemassa ovat myös riittävän pitkät palvelusopimukset, joilla taataan yhteistyön jatkuminen ja annetaan mahdollisuudet toimintojen kehittymiselle.