Joustavat opintopolut - tapaustutkimus
Huhtasalo, Jenni (2013)
Huhtasalo, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097425
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tapaustutkimuksen avulla tuoda esille joustavien opintopolkujen käyttämistä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, sen suunnittelemista ja toteuttamista. Tapaustutkimus on tehty sosiaali- ja terveysalalla, lähihoitajan tutkinnossa. Kehittämishanke on syntynyt osana systeemistä JOPO- hanketta, jonka päätavoitteena oli opintojen joustavuuden ja monimuotoisuuden lisääminen. JOPO -hanke oli organisaatiorajat ylittävä, monialainen kokonaisuus.
Tässä kehittämishankkeessa tuotiin tapaustutkimuksen keinoin esille erään opiskelijan yksilöllisesti suunniteltu ja toteutettu henkilökohtainen opetussuunnitelma. Tavoitteena oli muokata opiskelijalle sellainen opintojen toteuttamissuunnitelma, jonka avulla hän saisi vietyä loppuun lähihoitajan tutkintonsa. Henkilökohtainen opetussuunnitelma oli vahvasti työelämäpainotteinen. Opiskelija suoritti puuttuvat opintonsa mukautetusti työssäoppimispaikassaan Kokemäen Vuollekodin Tammentuvassa.
Tämän tapaustutkimuksen perusteella voi kannustaa oppilaitoksia kokeilemaan eri tavoin mukailtuja joustavia opintopolkuja opiskelijoiden yksilöllisen tarpeen mukaan. Näiden joustavien opintopolkujen suunnittelu ja käytännön toteutus toisen asteen oppilaitoksissa hyödyttävät sekä opiskelijoita että oppilaitoksia. Joustavien opintopolkujen avulla opiskelijoita voidaan motivoida paremmin opiskeluun sekä opintojen loppuun saattamiseen.
Tässä kehittämishankkeessa tuotiin tapaustutkimuksen keinoin esille erään opiskelijan yksilöllisesti suunniteltu ja toteutettu henkilökohtainen opetussuunnitelma. Tavoitteena oli muokata opiskelijalle sellainen opintojen toteuttamissuunnitelma, jonka avulla hän saisi vietyä loppuun lähihoitajan tutkintonsa. Henkilökohtainen opetussuunnitelma oli vahvasti työelämäpainotteinen. Opiskelija suoritti puuttuvat opintonsa mukautetusti työssäoppimispaikassaan Kokemäen Vuollekodin Tammentuvassa.
Tämän tapaustutkimuksen perusteella voi kannustaa oppilaitoksia kokeilemaan eri tavoin mukailtuja joustavia opintopolkuja opiskelijoiden yksilöllisen tarpeen mukaan. Näiden joustavien opintopolkujen suunnittelu ja käytännön toteutus toisen asteen oppilaitoksissa hyödyttävät sekä opiskelijoita että oppilaitoksia. Joustavien opintopolkujen avulla opiskelijoita voidaan motivoida paremmin opiskeluun sekä opintojen loppuun saattamiseen.