Myyntireskontran ja perinnän kehittäminen pienyrityksessä : Case Papatsu Oy
Paananen, Anna (2013)
Paananen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Papatsu Oy, joka on rakennusalan pienyritys. Toimeksiantajalla oli halu kehittää yrityksen reskontraa ja sen seurantaa sekä tehdä perintäsuunnitelma ongelmatilanteiden varalle. Papatsu Oy on muutama vuosi sitten vaihtanut toimialaa ja samalla asiakaskunta vaihtui. Tästä syystä kehittäminen tuli tarpeelliseksi luottopolitiikan, myyntireskontran seurannan ja perinnän osalta.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli löytää ratkaisu myyntireskontran toteuttamiselle tehokkaasti ja edullisesti. Erilaisia ratkaisuja myyntireskontran toteuttamiselle etsittiin ohjelmistovalmistajilta. Työssä päädyttiin esittämään yrityksen käytössä olevan laskutusohjelmiston tehokkaampaa ja monipuolisempaa käyttöä. Kehittämällä nykyisen ohjelmiston käyttöä yritys välttyisi lisäkustannuksilta ja usean ohjelmiston päällekkäiseltä käytöltä.
Toisena tavoitteena oli tehdä perintäsuunnitelma, jota yritys pystyisi mukauttamaan asiakaskohtaisten tarpeiden mukaan. Samalla haluttiin selvittää miten perintätoimiin joutuminen voitaisiin ehkäistä. Perintäsuunnitelman pohjana käytettiin Papatsu Oy:n toiveita perinnän keinoista. Esitys perintäsuunnitelmia tehtiin kaksi erilaista asiakasryhmän mukaan. Toinen suunnitelma on suunnattu yksityishenkilöiltä tapahtuvaan perintään ja toinen yritysasiakkailta tehtävään perintään. Lisäksi ehdotettiin asiakkaiden luottotietojen selvittämistä jo asiakassuhteen syntyvaiheessa.
Työssä esitetyt ehdotukset olisivat edullinen tapa parantaa yrityksen kannattavuutta seuraamalla laskutusta tarkemmin, ja pienentäisivät liiketoiminnan riskiä luottotappioiden osalta. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi yrityksen olisi kuitenkin syytä paneutua luottopolitiikkaansa tarkemmin ja hyödyntää myös mahdollisuus tarkempaan asiakasrekisteriin.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli löytää ratkaisu myyntireskontran toteuttamiselle tehokkaasti ja edullisesti. Erilaisia ratkaisuja myyntireskontran toteuttamiselle etsittiin ohjelmistovalmistajilta. Työssä päädyttiin esittämään yrityksen käytössä olevan laskutusohjelmiston tehokkaampaa ja monipuolisempaa käyttöä. Kehittämällä nykyisen ohjelmiston käyttöä yritys välttyisi lisäkustannuksilta ja usean ohjelmiston päällekkäiseltä käytöltä.
Toisena tavoitteena oli tehdä perintäsuunnitelma, jota yritys pystyisi mukauttamaan asiakaskohtaisten tarpeiden mukaan. Samalla haluttiin selvittää miten perintätoimiin joutuminen voitaisiin ehkäistä. Perintäsuunnitelman pohjana käytettiin Papatsu Oy:n toiveita perinnän keinoista. Esitys perintäsuunnitelmia tehtiin kaksi erilaista asiakasryhmän mukaan. Toinen suunnitelma on suunnattu yksityishenkilöiltä tapahtuvaan perintään ja toinen yritysasiakkailta tehtävään perintään. Lisäksi ehdotettiin asiakkaiden luottotietojen selvittämistä jo asiakassuhteen syntyvaiheessa.
Työssä esitetyt ehdotukset olisivat edullinen tapa parantaa yrityksen kannattavuutta seuraamalla laskutusta tarkemmin, ja pienentäisivät liiketoiminnan riskiä luottotappioiden osalta. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi yrityksen olisi kuitenkin syytä paneutua luottopolitiikkaansa tarkemmin ja hyödyntää myös mahdollisuus tarkempaan asiakasrekisteriin.