Kirjasto aikuisopiskelijan tukena : case: Seinäjoen korkeakoulukirjasto
Rinne-Laturi, Heli (2013)
Rinne-Laturi, Heli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107633
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin saamaan Seinäjoen ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoita yksityiskohtaista ja kokemuspohjaista tietoa siitä, mitä Seinäjoen korkeakoulukirjaston palveluja he olivat käyttäneet, mitä mieltä he olivat kirjaston palveluista ja miten he olivat kokeneet kirjaston antaman tiedonhankinnan opetuksen vaikuttaneen opiskeluunsa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mitä erityispiirteitä aikuisopiskelijoiden kirjastonkäytössä on ja kokivatko haastatellut tarvetta erityiselle ohjaukselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Seinäjoen korkeakoulukirjastolle palautetta kirjaston toiminnan kehittämiseksi ja aikuisopiskelijan tukemiseksi. Käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen tutkimusmetodina fokusryhmien teemahaastatteluja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aikuisopiskelua elinikäisen oppimisen kontekstissa. Lisäksi käsiteltiin muutamia tiedonhankintatutkimuksen teorioita sekä perehdyttiin tiedonhankinnan esteisiin.
Haastatteluissa selvisi, että aikuisopiskelijat olivat tyytyväisiä Seinäjoen korkeakoulukirjaston palveluihin ja aineistoihin. He kokivat tiedonhankinnan opetuksen tukeneen opintoja. Aikuisopiskelijat toivovat kirjastolta laajempia aukioloaikoja. Tiedonhankinnan kurssin toivottiin ajoittuvan opintojen alkuun. Teknologia ja vieraskieliset aineistot olivat tuottaneet aikuisopiskelijoille jonkin verran hankaluuksia, mutta kirjastosta oli saatu apua niiden käyttämiseen. Haastatteluaineiston perusteella voitiin päätellä, että kirjaston rooli opiskelijan oppimisen tukena on tärkeä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada Seinäjoen korkeakoulukirjastolle palautetta kirjaston toiminnan kehittämiseksi ja aikuisopiskelijan tukemiseksi. Käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin käyttäen tutkimusmetodina fokusryhmien teemahaastatteluja.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aikuisopiskelua elinikäisen oppimisen kontekstissa. Lisäksi käsiteltiin muutamia tiedonhankintatutkimuksen teorioita sekä perehdyttiin tiedonhankinnan esteisiin.
Haastatteluissa selvisi, että aikuisopiskelijat olivat tyytyväisiä Seinäjoen korkeakoulukirjaston palveluihin ja aineistoihin. He kokivat tiedonhankinnan opetuksen tukeneen opintoja. Aikuisopiskelijat toivovat kirjastolta laajempia aukioloaikoja. Tiedonhankinnan kurssin toivottiin ajoittuvan opintojen alkuun. Teknologia ja vieraskieliset aineistot olivat tuottaneet aikuisopiskelijoille jonkin verran hankaluuksia, mutta kirjastosta oli saatu apua niiden käyttämiseen. Haastatteluaineiston perusteella voitiin päätellä, että kirjaston rooli opiskelijan oppimisen tukena on tärkeä.