Kummiluokkatoiminta osana ikääntyneiden virkistystoimintaa : Opas kummiluokkatoiminnan käynnistämiseen
Pöntynen, Liisa (2013)
Pöntynen, Liisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087359
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kummiluokkatoiminnan kehittämisprosessi sekä oppilaiden, opettajan ja ikääntyneiden kokemuksia kummiluokkatoiminnasta. Opinnäytetyön tuotos on opas kummiluokkatoiminnan käynnistämisen tueksi. Mallina toimi Miehikkälässä Palveluyhdistys Rateva ry:n järjestämä kummiluokkatoiminta, jossa peruskoulun neljännen luokan oppilaat vierailivat ikääntyneiden asuinalueen kerhohuoneessa. Vierailut olivat esiintymiskeikkoja, joihin oppilaat suunnittelivat ja harjoittelivat ohjelmansa musiikin ja äidinkielen oppitunneilla.
Kummiluokkatoiminnasta syntyneiden kokemusten selvittämiseksi haastateltiin toiminnassa mukana olleita oppilaita sekä esiintymiskeikoille yleisöksi saapuneita ikääntyneitä. Kokemusten mukaan kummiluokkatoiminta on suositeltavaa toimintaa, jossa eri sukupolvet kohtaavat mielekkäällä tavalla. Ikääntyneet saavat iloa ja vaihtelua omaan elämäänsä ja oppilaat pääsevät harjoittelemaan projektiluonteista työskentelyä, jonka palkitsevuus nousee välittömästä yleisön antamasta palautteesta. Toiminta kasvattaa oppilaita suvaitsevaisuuteen, rohkeuteen ja hyviin käytöstapoihin. Esiintymiskeikat ovat keino toteuttaa kokemuksellista oppimista. Toiminta madaltaa sukupolvien välistä kuilua, sillä ikäero oppilaiden ja ikääntyneiden välillä on noin 70 vuotta. Toiminta luo mahdollisuuden kulttuuriperinnön siirtymiselle sukupolvelta toiselle.
Kummiluokkatoiminnan käynnistäminen edellyttää ennen kaikkea opettajan innostumista asiasta, sillä hänestä on kiinni se, kuinka oppilaat suhtautuvat toimintaan. Edellytyksenä on myös tarpeeksi lyhyt välimatka koulun ja ikääntyneiden päivätoimintapaikan välillä. Toiminta ei edellytä taloudellisia resursseja kunnan sivistystoimelta eikä sosiaali- ja terveystoimelta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen oppaaseen koottiin vastaukset kysymyksiin, mitä kummiluokkatoiminta on, mitkä ovat toiminnan edellytykset, miksi kummiluokkatoimintaa kannattaa järjestää sekä miten toiminta käynnistetään.
Kummiluokkatoiminnasta syntyneiden kokemusten selvittämiseksi haastateltiin toiminnassa mukana olleita oppilaita sekä esiintymiskeikoille yleisöksi saapuneita ikääntyneitä. Kokemusten mukaan kummiluokkatoiminta on suositeltavaa toimintaa, jossa eri sukupolvet kohtaavat mielekkäällä tavalla. Ikääntyneet saavat iloa ja vaihtelua omaan elämäänsä ja oppilaat pääsevät harjoittelemaan projektiluonteista työskentelyä, jonka palkitsevuus nousee välittömästä yleisön antamasta palautteesta. Toiminta kasvattaa oppilaita suvaitsevaisuuteen, rohkeuteen ja hyviin käytöstapoihin. Esiintymiskeikat ovat keino toteuttaa kokemuksellista oppimista. Toiminta madaltaa sukupolvien välistä kuilua, sillä ikäero oppilaiden ja ikääntyneiden välillä on noin 70 vuotta. Toiminta luo mahdollisuuden kulttuuriperinnön siirtymiselle sukupolvelta toiselle.
Kummiluokkatoiminnan käynnistäminen edellyttää ennen kaikkea opettajan innostumista asiasta, sillä hänestä on kiinni se, kuinka oppilaat suhtautuvat toimintaan. Edellytyksenä on myös tarpeeksi lyhyt välimatka koulun ja ikääntyneiden päivätoimintapaikan välillä. Toiminta ei edellytä taloudellisia resursseja kunnan sivistystoimelta eikä sosiaali- ja terveystoimelta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen oppaaseen koottiin vastaukset kysymyksiin, mitä kummiluokkatoiminta on, mitkä ovat toiminnan edellytykset, miksi kummiluokkatoimintaa kannattaa järjestää sekä miten toiminta käynnistetään.