Arjen hyvistä teoista kasvaa hyvinvoinnin kukkasia
Hellman, Mirella (2013)
Hellman, Mirella
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata 7-12-vuotiaiden käsityksiä arjen hyvistä teoista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lasten osallistumisesta arkeen hoitotyön ammattilaisille, jotka työskentelevät lasten mielenterveyden edistämiseksi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Elämänhallinta kuntayhteisöissä yhteistoiminta-alueella –hankkeen kanssa, josta tätä työtä varten annettiin valmis aineisto ”Hyvien tekojen kukkaset”. Lapset olivat pohtineet arjen hyviä tekoja, joita he olivat tehneet kotona, koulussa ja vapaa-ajalla. Teot kirjoitettiin kukkien terälehdille, joita lapset yhdessä askartelivat. Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Lasten osallistuminen tukee lasten hyvinvointia ja ehkäisee syrjäytymistä. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että osallistuminen alkaa pienistä arjen teoista. Lapset pitivät hyvinä tekoina toisten huomioimista ja kohteliasta käytöstä ja sanoja. Vastuun kantaminen erilaisissa tehtävissä kotona ja koulussa sekä mielekkäät vapaa-ajan aktiviteetit olivat lasten tekemiä arjen hyviä tekoja. Lasten vastauksissa korostui myös hyvien luonteenpiirteiden merkitys sekä vääryyden tunnistaminen.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää lasten osallistumisen vaikutuksia hyvinvointiin esimerkiksi mielenterveyspalvelujen käytön vähenemisenä.
Lasten osallistuminen tukee lasten hyvinvointia ja ehkäisee syrjäytymistä. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että osallistuminen alkaa pienistä arjen teoista. Lapset pitivät hyvinä tekoina toisten huomioimista ja kohteliasta käytöstä ja sanoja. Vastuun kantaminen erilaisissa tehtävissä kotona ja koulussa sekä mielekkäät vapaa-ajan aktiviteetit olivat lasten tekemiä arjen hyviä tekoja. Lasten vastauksissa korostui myös hyvien luonteenpiirteiden merkitys sekä vääryyden tunnistaminen.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää lasten osallistumisen vaikutuksia hyvinvointiin esimerkiksi mielenterveyspalvelujen käytön vähenemisenä.