Laulaen ja liikkuen oopperalavalla : Pohdintoja laulamisen ja liikkumisen yhdistämisestä oopperaesityksessä Muusat – ihaillut ja itsenäiset
Iisalo, Heidi (2013)
Iisalo, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087396
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni klassisen laulajan liikunnallista lavatyöskentelyä oopperaesityksessä. Oopperoiden ohjaukset, juonenkuljetus ja koreografiat asettavat omat vaatimuksensa laulusuoritukselle. Esittelen laulamisen ja liikunnallisen lavatyöskentelyn yhdistämistä myös käytännön produktion kautta; valmistamamme Muusat – ihaillut ja itsenäiset -esitys yhdisteli klassista laulua, draamaa ja tanssia. Esityksen DVD-tallenne on osa tätä opinnäytetyötä. Opinnäytetyön aineistona on käytetty lauluopintojani, tanssijan kokemustani, laulutekniikkaa ja laulajan kehollisuutta käsittelevää kirjallisuutta sekä Muusat – ihaillut ja itsenäiset -esitystä.
Yleisesti voidaan todeta, että laulajan dynaamista lavalla liikkumista edesauttaa joustava ja kokonaisvaltainen kehonkäyttö, joka perustuu kehon tasapainoisille linjauksille. Liiallinen lihasjännitys rajoittaa laulajan hengitystä. Tärkeää on vapauttaa ne lihakset, joita ei juuri sillä hetkellä tarvita. Kehon tulisi olla dynaaminen, ei staattinen. Muusat – ihaillut ja itsenäiset -esityksen koreografioissa pyrin suunnittelemaan liikkeet siten, että kehoon ei tulisi ylimääräistä lihasjännitystä, vaan tanssi ennemminkin palvelisi laulamista ja jopa harhauttaisi laulunaikaista staattista jännitystä. Mielestäni tässä onnistuttiin hyvin, sillä koreografiat olivat riittävän rauhallisia, yksinkertaisia ja toteuttivat kehon tasapainoisten linjausten periaatteita.
Oopperaesityksissä yhdistellään enenevässä määrin tanssimista, näyttelemistä ja laulamista, ja siksi opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen kaikille niille laulajille ja laulunopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet lavatyöskentelynsä liikunnallisesta puolesta ja sen kehittämisestä.
Yleisesti voidaan todeta, että laulajan dynaamista lavalla liikkumista edesauttaa joustava ja kokonaisvaltainen kehonkäyttö, joka perustuu kehon tasapainoisille linjauksille. Liiallinen lihasjännitys rajoittaa laulajan hengitystä. Tärkeää on vapauttaa ne lihakset, joita ei juuri sillä hetkellä tarvita. Kehon tulisi olla dynaaminen, ei staattinen. Muusat – ihaillut ja itsenäiset -esityksen koreografioissa pyrin suunnittelemaan liikkeet siten, että kehoon ei tulisi ylimääräistä lihasjännitystä, vaan tanssi ennemminkin palvelisi laulamista ja jopa harhauttaisi laulunaikaista staattista jännitystä. Mielestäni tässä onnistuttiin hyvin, sillä koreografiat olivat riittävän rauhallisia, yksinkertaisia ja toteuttivat kehon tasapainoisten linjausten periaatteita.
Oopperaesityksissä yhdistellään enenevässä määrin tanssimista, näyttelemistä ja laulamista, ja siksi opinnäytetyöni aihe on ajankohtainen kaikille niille laulajille ja laulunopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneet lavatyöskentelynsä liikunnallisesta puolesta ja sen kehittämisestä.