Kulttuurisponsoroinnin tulevaisuuden haasteet : Mallia urheilulta
Romu, Maija (2013)
Romu, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138069
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ja tutkii kulttuurisponsorointia, sen haasteita ja tulevai-suuden näkymiä. Työssä esitetään myös väite, että kulttuurin tulisi ottaa oppia urheilulta sponsoroinnin suhteen.
Työssä eritellään sponsoroinnin käsite niin kulttuurisponsoroinnin ja urheilusponsoroinnin näkökulmasta, sponsoroinnin kehitys viime vuosina sekä sen merkitys kulttuuritapahtumille.
Kulttuurisponsoroinnin tarve lisääntyy kun tapahtumat lisääntyvät ja yhteiskunnalliset avustukset pienenevät. Mikä on tulevaisuuden näkymä kulttuuritapahtumien sponsoroinnille ja miten se hyödyttää yrityksiä? Näihin kysymyksiin opinnäytetyö pyrkii vastaamaan ja haluaa selvittää olisiko kulttuurilla jotain opittavaa urheilusponsoroinnilta, kun tiedetään että urheilussa sponsorointiyhteistyöt ovat isompia ja niitä tehdään enemmän.
Opinnäytetyö osoittaa, että urheilusponsorointi on kehittyneempää ja ammattimaisempaa kuin kulttuurisponsorointi ja kulttuurisponsorointi voisi ottaa monessakin asiassa mallia urheilumaailmasta sponsoroinnin toteuttamisessa. Pienillä kulttuuritapahtumilla on kuitenkin mahdollisuus saada sponsoreita, jos esityö tehdään hyvin ja sponsorointiyhteistyön suunnittelu tehdään hyvin.
Työssä eritellään sponsoroinnin käsite niin kulttuurisponsoroinnin ja urheilusponsoroinnin näkökulmasta, sponsoroinnin kehitys viime vuosina sekä sen merkitys kulttuuritapahtumille.
Kulttuurisponsoroinnin tarve lisääntyy kun tapahtumat lisääntyvät ja yhteiskunnalliset avustukset pienenevät. Mikä on tulevaisuuden näkymä kulttuuritapahtumien sponsoroinnille ja miten se hyödyttää yrityksiä? Näihin kysymyksiin opinnäytetyö pyrkii vastaamaan ja haluaa selvittää olisiko kulttuurilla jotain opittavaa urheilusponsoroinnilta, kun tiedetään että urheilussa sponsorointiyhteistyöt ovat isompia ja niitä tehdään enemmän.
Opinnäytetyö osoittaa, että urheilusponsorointi on kehittyneempää ja ammattimaisempaa kuin kulttuurisponsorointi ja kulttuurisponsorointi voisi ottaa monessakin asiassa mallia urheilumaailmasta sponsoroinnin toteuttamisessa. Pienillä kulttuuritapahtumilla on kuitenkin mahdollisuus saada sponsoreita, jos esityö tehdään hyvin ja sponsorointiyhteistyön suunnittelu tehdään hyvin.