Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta integroiduissa päivähoitoryhmissä
Grundsten, Erika; Pitkänen, Maiju (2013)
Grundsten, Erika
Pitkänen, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138088
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kasvatuskumppanuutta erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli saada erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien ääni kuuluviin liittyen kasvatuskumppanuuteen. Opinnäytetyön avulla selvitettiin, miten kasvatuskumppanuussuhde toteutuu vanhempien mielestä integroiduissa päivähoitoryhmissä ja miten vanhemmat haluaisivat kehittää kumppanuussuhdetta. Opinnäytetyö toteutettiin neljässä Tampereen kaupungin päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui näistä päiväkodeista seitsemän integroitua päiväkotiryhmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake jaettiin integroitujen päiväkotiryhmien erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille.
Vastausten perusteella vanhemmat olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen kohtaamisen, kuulemisen ja luottamuksen osa-alueilla. Toimivaksi koettiin myös kuntoutussuunnitelmakeskustelut sekä lapsen yksilöllinen tukeminen päiväkodissa. Vanhemmat toivoivat, että päiväkotiryhmissä tiedotettaisiin enemmän lapsen asioista ja päiväkodintyöntekijöillä olisi enemmän aikaa keskustella vanhempien kanssa. Vanhemmat toivoivat resursseja lisättävän päiväkotiryhmiin. Erityisesti työntekijöiden pysyvyyteen ja kiireettömyyteen toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Vanhemmat ovat vastausten perusteella pääsääntöisesti tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen kyseisissä integroiduissa päiväkotiryhmissä. Vaikka kasvatuskumppanuudessa koetaankin olevan paljon hyvää, löytyy siitä silti kehitettävää. Vastausten perusteella yhteistyö vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden välillä vaikuttaa tiiviiltä ja toimivalta. Tiivis yhteistyö saattaakin johtua lapsen erityisen tuen tarpeesta ja siihen liittyvistä erityishaasteista. Näihin haasteisiin ja erityiskysymyksiin tarvitaankin lapsen kehityksen kannalta kummankin merkittävän osapuolen, vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden, asiantuntijuutta.
Vastausten perusteella vanhemmat olivat tyytyväisiä vuorovaikutukseen kohtaamisen, kuulemisen ja luottamuksen osa-alueilla. Toimivaksi koettiin myös kuntoutussuunnitelmakeskustelut sekä lapsen yksilöllinen tukeminen päiväkodissa. Vanhemmat toivoivat, että päiväkotiryhmissä tiedotettaisiin enemmän lapsen asioista ja päiväkodintyöntekijöillä olisi enemmän aikaa keskustella vanhempien kanssa. Vanhemmat toivoivat resursseja lisättävän päiväkotiryhmiin. Erityisesti työntekijöiden pysyvyyteen ja kiireettömyyteen toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Vanhemmat ovat vastausten perusteella pääsääntöisesti tyytyväisiä kasvatuskumppanuuden toteutumiseen kyseisissä integroiduissa päiväkotiryhmissä. Vaikka kasvatuskumppanuudessa koetaankin olevan paljon hyvää, löytyy siitä silti kehitettävää. Vastausten perusteella yhteistyö vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden välillä vaikuttaa tiiviiltä ja toimivalta. Tiivis yhteistyö saattaakin johtua lapsen erityisen tuen tarpeesta ja siihen liittyvistä erityishaasteista. Näihin haasteisiin ja erityiskysymyksiin tarvitaankin lapsen kehityksen kannalta kummankin merkittävän osapuolen, vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden, asiantuntijuutta.