Kiinteistön tietomassojen hallinta : huoltokirjaohjelmien vertailu
Pohjola, Heikki (2013)
Pohjola, Heikki
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138073
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys sähköisten huoltokirjaohjelmistojen tarjonnasta Veritas Eläkevakuutus Oy:lle. Tavoitteena oli löytää kiinteistön omistajaa, isännöitsijää sekä kiinteistöhuoltoa parhaiten palveleva vaihtoehto. Ohjelmistoja vertailtiin Veritaksen omistamien, Turussa sijaitsevien kiinteistöjen tarpeiden pohjalta. Kiinteistöt olivat pääasiassa liikekiinteistöjä, mutta niihin lukeutui myös muutamia asuinhuoneistoja.
Selvityksessä tutustuttiin aluksi huoltokirjoista aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja lain asettamiin vaatimuksiin. Lisäksi tehtiin muutamia käyttäjähaastatteluita, joiden avulla pyrittiin selvittämään huoltokirjajärjestelmän nykyinen tila sekä mitä ongelmia siihen liittyi. Näin pyrittiin kartoittamaan mahdollisesti myöhemmin käyttöön otettavalle uudelle huoltokirjaohjelmistolle asetetut vaatimukset. Näiden lähtötietojen perusteella kartoitettiin erilaisten huoltokirjaohjelmien tarjontaa, ja valittiin niistä yksityiskohtaisempaan vertailuun muutamia potentiaalisia vaihtoehtoja.
Selvityksessä tutustuttiin tarkemmin nykyiseen huoltokirjajärjestelmään sekä kolmen palveluntarjoajan ohjelmistoihin. Eri huoltokirjoista pyydettiin testitunnukset, joiden avulla selvitettiin ohjelmistojen ominaisuuksia sekä käyttökelpoisuutta Veritaksen kohteissa. Arviointiperusteina toimivat käyttäjien asettamat vaatimukset ja toivomukset huoltokirjan ominaisuuksista. Lisäksi palveluntarjoajilta pyydettiin kustannusarviot huoltokirjojen käyttöönotto- ja ylläpitokustannuksista. Tärkeimpinä ominaisuuksina käyttäjähaastatteluissa tulivat esille helppokäyttöisyys, kiinteistön tietojen säilyttäminen yhdessä tietokannassa, tiedon määrän optimaalisuus, vikailmoitusten käsittelyn ja hakemisen käytännöllisyys sekä kulutuksen seurannan ominaisuudet. Lisäksi tarkasteltiin huoltokirjojen mobiilikäyttöliittymiä sekä niiden ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia jokapäiväisessä huoltokirjan käytössä.
Arvioinnin perusteella vertailluista huoltokirjoista Agenteq Solutions Oy:n tarjoama Tampuuri sekä Kupari Group Oy:n Kupari Maint osoittautuivat ominaisuuksiltaan parhaiksi vaihtoehdoiksi. Näiden palveluiden keskinäistä paremmuutta oli vaikea arvioida, sillä molemmat olivat hyviä vaihtoehtoja omassa kategoriassaan. Tampuuri tarjosi monipuoliset ominaisuudet kiinteistön ylläpidon hallintaan, kun taas työnohjaukseen suunniteltu Kupari Maint tarjosi kiinteistöhuollon näkökulmasta suunnitellun huoltokirjan. Kupari Maint tarjosi ylivoimaisesti parhaan mobiilikäyttöliittymän, jonka avulla oli mahdollista muun muassa hallita vikailmoituksia sekä syöttää mittarilukemia kulutusseurantaan. Tämän selvityksen perusteella olisi suositeltavaa päivittää kiinteistöjen nykyinen huoltokirja käytännöllisempään ja ominaisuuksiltaan monipuolisempaan vaihtoehtoon, kuten esimerkiksi edellä mainittuihin Tampuuriin tai Kupari Mainttiin.
Selvityksessä tutustuttiin aluksi huoltokirjoista aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja lain asettamiin vaatimuksiin. Lisäksi tehtiin muutamia käyttäjähaastatteluita, joiden avulla pyrittiin selvittämään huoltokirjajärjestelmän nykyinen tila sekä mitä ongelmia siihen liittyi. Näin pyrittiin kartoittamaan mahdollisesti myöhemmin käyttöön otettavalle uudelle huoltokirjaohjelmistolle asetetut vaatimukset. Näiden lähtötietojen perusteella kartoitettiin erilaisten huoltokirjaohjelmien tarjontaa, ja valittiin niistä yksityiskohtaisempaan vertailuun muutamia potentiaalisia vaihtoehtoja.
Selvityksessä tutustuttiin tarkemmin nykyiseen huoltokirjajärjestelmään sekä kolmen palveluntarjoajan ohjelmistoihin. Eri huoltokirjoista pyydettiin testitunnukset, joiden avulla selvitettiin ohjelmistojen ominaisuuksia sekä käyttökelpoisuutta Veritaksen kohteissa. Arviointiperusteina toimivat käyttäjien asettamat vaatimukset ja toivomukset huoltokirjan ominaisuuksista. Lisäksi palveluntarjoajilta pyydettiin kustannusarviot huoltokirjojen käyttöönotto- ja ylläpitokustannuksista. Tärkeimpinä ominaisuuksina käyttäjähaastatteluissa tulivat esille helppokäyttöisyys, kiinteistön tietojen säilyttäminen yhdessä tietokannassa, tiedon määrän optimaalisuus, vikailmoitusten käsittelyn ja hakemisen käytännöllisyys sekä kulutuksen seurannan ominaisuudet. Lisäksi tarkasteltiin huoltokirjojen mobiilikäyttöliittymiä sekä niiden ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia jokapäiväisessä huoltokirjan käytössä.
Arvioinnin perusteella vertailluista huoltokirjoista Agenteq Solutions Oy:n tarjoama Tampuuri sekä Kupari Group Oy:n Kupari Maint osoittautuivat ominaisuuksiltaan parhaiksi vaihtoehdoiksi. Näiden palveluiden keskinäistä paremmuutta oli vaikea arvioida, sillä molemmat olivat hyviä vaihtoehtoja omassa kategoriassaan. Tampuuri tarjosi monipuoliset ominaisuudet kiinteistön ylläpidon hallintaan, kun taas työnohjaukseen suunniteltu Kupari Maint tarjosi kiinteistöhuollon näkökulmasta suunnitellun huoltokirjan. Kupari Maint tarjosi ylivoimaisesti parhaan mobiilikäyttöliittymän, jonka avulla oli mahdollista muun muassa hallita vikailmoituksia sekä syöttää mittarilukemia kulutusseurantaan. Tämän selvityksen perusteella olisi suositeltavaa päivittää kiinteistöjen nykyinen huoltokirja käytännöllisempään ja ominaisuuksiltaan monipuolisempaan vaihtoehtoon, kuten esimerkiksi edellä mainittuihin Tampuuriin tai Kupari Mainttiin.