Landsvägstransport av farligt styckegods
Granlund, Jessica (2013)
Granlund, Jessica
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137936
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka om transporter med farligt gods idag är tillräckligt säkra med alla regelverk och bestämmelser som finns. Samt att ta reda på om inblandade under transporten har tillräcklig kännedom och kompetens, för att säkert kunna hantera farligt gods. Säkerhetsrådgivarens roll inom transporter, hur viktig är den? Och hur bra är dagens utbildning inom ADR? Första delen i lärdomsprovet, den teoretiska delen behandlar de regler och be-stämmelser som finns gällande transport av farligt gods. I den teoretiska delen tas ämnen som lagstiftning, regelverk, ansvar, utbildning, säkerhetsrådgivare, klassi-ficering, märkning, etikettering, transporthandlingar och utrustning upp. Teorin är mestadels tagen från teoriböcker och handböcker gällande farligt gods på väg, samt även källor och publikationer från internet. Den andra delen, den empiriska delen har gjorts i form av kvalitativa intervjuer med personer som arbetar som chaufförer, säkerhetsrådgivare samt utbildare och andra branschkännare. Olika sammanhängande frågeformulär har används för de skilda grupperna. Sammanlagt har nio intervjuer gjorts. Lärdomsprovets resultat visar, att dagens utbildning inom ADR är god och kunde bli komplett med mera praktiska övningar, säkerheten med transporter av farligt gods är hög samt att kännedomen kring farligt gods även den ligger på en godtag-bar nivå. Vad gäller övriga inblandade under transporterna finns i vissa fall ännu brister och mera ansvar kunde åläggas dessa. Säkerhetsrådgivarens roll inom farliga godstransporter är nödvändig och till stor hjälp för dem som vill ta sitt ansvar. The aim of the thesis is to investigate if today’s ADR transport is sufficiently safe with all the rules and regulations that is already set today. The aim is also to find out if the involved during the transportation have enough qualifications regarding safety in order to be able to handle the dangerous goods in the correct way. Additional aims are to find out how important the role of the safety adviser within transportations of dangerous goods is and how well today’s education in ADR really are. The first part of this thesis, the theory, deals with the rules and regulations for transportations of dangerous goods. The theory deals in brief with legislation, regulations, responsibility, education, safety advisers, classification, marking, labeling, transportation documents and equipment. The theory is mostly taken from books used for education in dangerous goods by road, also sources and publications from the internet have been used. The second part, the empirical research, has been conducted in form of interviews with persons working as drivers, persons who know the trade well, safety advisers and educators. Different connected questionnaires have been used for the different groups and in all nine interviews have been made. The result of this thesis shows that today’s education is good in ADR, to make the education complete more practice could be used. The safety in transports of dangerous goods is at a high level and the knowledge during the dangerous goods transports lays on an acceptable level. During other involving persons at transports of dangerous goods by road the result shows deficiency and that more re-sponsibility should be imposed to these persons. The role of the safety adviser during these transportations is an essential part and supports those who want to take their responsibility against transport of dangerous goods.