Selling value with the business solutions : Konica Minolta Business Solutions Finland Ltd.
Piira, Antti (2013)
Piira, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138083
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Konica Minoltan tavoitteena on kehittää myyntiä tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin. Siirtyminen tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin on haasteellista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ratkaisumyynnin nykytila Konica Minoltalla sekä tuottaa uusia ideoita siitä, miten kehittää ja tukea ratkaisumyyntiä. Lisäksi selvitettiin ratkaisumyyntiin liittyviä motivaatiotekijöitä sekä asiakasreferenssien käyttö ratkaisumyynnissä.
Trigulatiivinen tutkimus toteutettiin kahdeksan teemahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Lisäksi tutkimus sisälsi strukturaalisen testin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yrityksen työntekijät, myyjät sekä yrityksenjohto. 23 kyselylomaketta lähetettiin myyjille ja kyselyn vastausprosentti oli 53. Tutkimuksen teoria käsitteli tulevaisuuden markkinoita, arvomyyntiteorioita liittyen arvomyyntiin sekä arvomyyntityökaluja.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Konica Minoltan ratkaisumyynti on vielä alkuvaiheessa. Myynnin odotetaan kasvavan lähitulevaisuudessa, ja nykyinen trendi tulee auttamaan ratkaisumyynnin kasvussa. Tutkimuksen mukaan pääkehitysalueet ovat: prosessihallinta, tiimien välinen yhteistyö, koulutus- ja tukifunktiot. Teemahaastattelut tuottivat markkinoinnin, myynnin sekä tiedonjakamiseen kehitysideoita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä markkinointi, myynti ja hallinnon alueilla. Potentiaalisia jatkotutkimus alueita ovat: tiedonjakaminen tiimien välillä, sovellusmyynnin markkinoinnin sekä myynnin koulutuksen kehittäminen.
Konica Minoltan tavoitteena on kehittää myyntiä tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin. Siirtyminen tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin on haasteellista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ratkaisumyynnin nykytila Konica Minoltalla sekä tuottaa uusia ideoita siitä, miten kehittää ja tukea ratkaisumyyntiä. Lisäksi selvitettiin ratkaisumyyntiin liittyviä motivaatiotekijöitä sekä asiakasreferenssien käyttö ratkaisumyynnissä.
Trigulatiivinen tutkimus toteutettiin kahdeksan teemahaastattelun ja kyselylomakkeen avulla. Lisäksi tutkimus sisälsi strukturaalisen testin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yrityksen työntekijät, myyjät sekä yrityksenjohto. 23 kyselylomaketta lähetettiin myyjille ja kyselyn vastausprosentti oli 53. Tutkimuksen teoria käsitteli tulevaisuuden markkinoita, arvomyyntiteorioita liittyen arvomyyntiin sekä arvomyyntityökaluja.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Konica Minoltan ratkaisumyynti on vielä alkuvaiheessa. Myynnin odotetaan kasvavan lähitulevaisuudessa, ja nykyinen trendi tulee auttamaan ratkaisumyynnin kasvussa. Tutkimuksen mukaan pääkehitysalueet ovat: prosessihallinta, tiimien välinen yhteistyö, koulutus- ja tukifunktiot. Teemahaastattelut tuottivat markkinoinnin, myynnin sekä tiedonjakamiseen kehitysideoita.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä markkinointi, myynti ja hallinnon alueilla. Potentiaalisia jatkotutkimus alueita ovat: tiedonjakaminen tiimien välillä, sovellusmyynnin markkinoinnin sekä myynnin koulutuksen kehittäminen.