Kuvista musiikiksi : jäsennetty kuvien käyttö 5-vuotiaiden musiikkileikkikouluryhmässä
Aaltonen, Linda (2013)
Aaltonen, Linda
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087215
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sitä, miten jäsennetty kuvien käyttö 5-vuotiaiden musiikkileikkikouluryhmässä vaikuttaa lasten keskittymiseen tunnilla. Lisäksi halusin selvittää, miten lapset itse kokivat tunnin ennakoitavuuden.
Tutkimuskertoja oli kolme. Ensimmäisellä tunnilla en käyttänyt kuvia tunnin jäsentämiseen, ja kahdella jälkimmäisellä kerralla jäsensin tunnin viiden kuvan kuvasarjalla. Ensimmäisen ja viimeisen kerran lopuksi haastattelin lapsia saadakseni selville heidän mielipiteensä kuvien käytöstä ja tunnin kulusta. Havainnoin lapsiryhmän käyttäytymistä tunnin aikana ja pyrin löytämään eroja jäsennettyjen ja ei-jäsennetyn tunnin välillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että jäsennetyllä kuvien käytöllä oli kyseisessä ryhmässä positiivisia vaikutuksia. Se auttoi lapsia hahmottamaan tunnin kulun ja keston. He jaksoivat keskittyä paremmin, ja jäsennetty kuvien käyttö rauhoitti muuten levotonta ryhmää.
Tutkimuskertoja oli kolme. Ensimmäisellä tunnilla en käyttänyt kuvia tunnin jäsentämiseen, ja kahdella jälkimmäisellä kerralla jäsensin tunnin viiden kuvan kuvasarjalla. Ensimmäisen ja viimeisen kerran lopuksi haastattelin lapsia saadakseni selville heidän mielipiteensä kuvien käytöstä ja tunnin kulusta. Havainnoin lapsiryhmän käyttäytymistä tunnin aikana ja pyrin löytämään eroja jäsennettyjen ja ei-jäsennetyn tunnin välillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että jäsennetyllä kuvien käytöllä oli kyseisessä ryhmässä positiivisia vaikutuksia. Se auttoi lapsia hahmottamaan tunnin kulun ja keston. He jaksoivat keskittyä paremmin, ja jäsennetty kuvien käyttö rauhoitti muuten levotonta ryhmää.