Kasvatuskumppanuus varhaiskasvattajan näkökulmasta
Österlund, Marika (2013)
Österlund, Marika
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138231
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön kuvaus:
Kasvatuskumppanuus on tärkeä osa päiväkodeissa tehtävää varhaiskasvatustyötä. Toimiva suhde vanhempien ja työntekijöiden välillä on olennainen osa laadukasta varhaiskasvatusta. Sen avulla jaetaan molempien osapuolien asiantuntijuus lasta koskien. Vanhemmilta saadaan tietoa ja näkemystä lapsesta heidän näkökulmastaan, työntekijöiltä puolestaan ammatilliselta kantilta. Nämä tiedot yhdistämällä pystytään takaamaan lapselle laadukas ja yksilöllinen päivähoito. Tuokkosen päiväkodin henkilökunta vastasi opinnäytetyöni tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön teoria:
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kasvatuskumppanuuden määritelmää, siihen kuuluvia asioita, kuten yhteistyötä vanhempien kanssa, vuorovaikutusta sekä varhaiskasvatusta yleensä. Teoriaosuudessa kuvaan myös mahdollisia esiin tulevia haasteita.
Aineisto ja toteutus:
Opinnäytetyö on laadullinen. Aineisto koostuu teemahaastattelun avulla kerätyistä vastauksista. Teemahaastattelun avulla sain monipuolisten vastatausten avulla tietoa siitä, miten varhaiskasvattajat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutumisen työssään.
Keskeiset asiat ja päätelmät:
Opinnäytetyössäni tuli esille päiväkodin henkilökunnan kokemuksia kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Kasvatuskumppanuus nähtiin tärkeänä osana työtä ja sen arvioitiin toteutuvan hyvin. Esiin nousi myös asioita, jotka työntekijät kokevat haasteellisiksi. Haasteita tuovat vanhempien kiire, epärealistiset odotukset päivähoidon suhteen sekä rajan vetäminen ja ammatillisen etäisyyden säilyttäminen. Kasvatuskumppanuuden tärkeys osana laadukasta päivähoitoa käy ilmi haastateltavien antamista vastauksista.
Opinnäytetyön kuvaus:
Kasvatuskumppanuus on tärkeä osa päiväkodeissa tehtävää varhaiskasvatustyötä. Toimiva suhde vanhempien ja työntekijöiden välillä on olennainen osa laadukasta varhaiskasvatusta. Sen avulla jaetaan molempien osapuolien asiantuntijuus lasta koskien. Vanhemmilta saadaan tietoa ja näkemystä lapsesta heidän näkökulmastaan, työntekijöiltä puolestaan ammatilliselta kantilta. Nämä tiedot yhdistämällä pystytään takaamaan lapselle laadukas ja yksilöllinen päivähoito. Tuokkosen päiväkodin henkilökunta vastasi opinnäytetyöni tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön teoria:
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee kasvatuskumppanuuden määritelmää, siihen kuuluvia asioita, kuten yhteistyötä vanhempien kanssa, vuorovaikutusta sekä varhaiskasvatusta yleensä. Teoriaosuudessa kuvaan myös mahdollisia esiin tulevia haasteita.
Aineisto ja toteutus:
Opinnäytetyö on laadullinen. Aineisto koostuu teemahaastattelun avulla kerätyistä vastauksista. Teemahaastattelun avulla sain monipuolisten vastatausten avulla tietoa siitä, miten varhaiskasvattajat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutumisen työssään.
Keskeiset asiat ja päätelmät:
Opinnäytetyössäni tuli esille päiväkodin henkilökunnan kokemuksia kasvatuskumppanuuden toteutumisesta. Kasvatuskumppanuus nähtiin tärkeänä osana työtä ja sen arvioitiin toteutuvan hyvin. Esiin nousi myös asioita, jotka työntekijät kokevat haasteellisiksi. Haasteita tuovat vanhempien kiire, epärealistiset odotukset päivähoidon suhteen sekä rajan vetäminen ja ammatillisen etäisyyden säilyttäminen. Kasvatuskumppanuuden tärkeys osana laadukasta päivähoitoa käy ilmi haastateltavien antamista vastauksista.