Double Degree Programmes in the Internationalisation in Higher Education Institutions : Case Seinäjoki University of Applied Sciences, Business School
Salo, Laura (2013)
Salo, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148255
Tiivistelmä
Kaksoistutkinnot ovat osa korkeakoulujen kansainvälistymistä. Bolognan prosessin myötä Eurooppalainen korkeakoulutusalue on muuttunut yhtenäisemmäksi, mikä on helpottanut eri maiden korkeakoulujen yhteistyötä. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatima Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia 2009–2015 antaa ammattikorkeakouluille tavoitteet kansainvälisyyteen liittyen. Kaksoistutkinto-ohjelman suunnittelua varten Opetusministeriö on laatinut ohjeet, kuinka ohjelma voidaan rakentaa ja mitä asioita suunnittelussa tulisi ottaa huomioon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön opiskelijoiden halukkuutta osallistua kaksoistutkinto-ohjelmaan. Tarkoituksena oli selvittää ne syyt, miksi opiskelijat eivät halua suorittaa kaksoistutkintoa. Toisaalta haluttiin selvittää myös ne syyt, miksi opiskelijat haluavat sen suorittaa ja mitä lisäarvoa opiskelijat uskovat sen suorittamisella olevan ja mitä lisäarvoa sen suorittamisella on ollut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Kyselyitä tehtiin kolmelle eri kohderyhmälle. Liiketalouden toisen vuoden opiskelijoille tehtiin kysely liittyen syihin, miksi he eivät halua osallistua kaksoistutkinto-ohjelmaan. Toinen kysely tehtiin opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa kaksoistutkinnon ja kolmas kysely opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet tai suorittavat parhaillaan kaksoistutkinto-ohjelmaan kuuluvaa ulkomaanvaihtojaksoa. Liiketalouden yksikön kansainvälisen koordinaattorin haastattelu oli osana tutkimusta, kuten myös opinnäytetyön kirjoittajan omat kokemukset kaksoistutkintoon liittyen.
Opiskelijat jotka eivät halunneet suorittaa kaksoistutkintoa, eivät olleet kiinnostuneet ylipäätään ulkomailla opiskelusta. Vain muutaman opiskelijan kohdalla maavaihtoehtoja ei ollut tarpeeksi, tai opiskeluaika ulkomailla oli liian pitkä. Kaksoistutkintoon osallistuvilla oli selkeä ajatus siitä, kuinka kansainvälinen osaaminen on nykypäivänä tärkeää. Kaksoistutkinto antaa lisäarvoa työmarkkinoilla ja erottaa heidät muista työnhakijoista. Suorittamalla kaksoistutkinnon he saivat myös uusia näkökulmia heidän opintoihinsa ja he pystyivät kehittämään omaa osaamistaan sekä kielitaitoaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön opiskelijoiden halukkuutta osallistua kaksoistutkinto-ohjelmaan. Tarkoituksena oli selvittää ne syyt, miksi opiskelijat eivät halua suorittaa kaksoistutkintoa. Toisaalta haluttiin selvittää myös ne syyt, miksi opiskelijat haluavat sen suorittaa ja mitä lisäarvoa opiskelijat uskovat sen suorittamisella olevan ja mitä lisäarvoa sen suorittamisella on ollut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Kyselyitä tehtiin kolmelle eri kohderyhmälle. Liiketalouden toisen vuoden opiskelijoille tehtiin kysely liittyen syihin, miksi he eivät halua osallistua kaksoistutkinto-ohjelmaan. Toinen kysely tehtiin opiskelijoille, jotka haluavat suorittaa kaksoistutkinnon ja kolmas kysely opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet tai suorittavat parhaillaan kaksoistutkinto-ohjelmaan kuuluvaa ulkomaanvaihtojaksoa. Liiketalouden yksikön kansainvälisen koordinaattorin haastattelu oli osana tutkimusta, kuten myös opinnäytetyön kirjoittajan omat kokemukset kaksoistutkintoon liittyen.
Opiskelijat jotka eivät halunneet suorittaa kaksoistutkintoa, eivät olleet kiinnostuneet ylipäätään ulkomailla opiskelusta. Vain muutaman opiskelijan kohdalla maavaihtoehtoja ei ollut tarpeeksi, tai opiskeluaika ulkomailla oli liian pitkä. Kaksoistutkintoon osallistuvilla oli selkeä ajatus siitä, kuinka kansainvälinen osaaminen on nykypäivänä tärkeää. Kaksoistutkinto antaa lisäarvoa työmarkkinoilla ja erottaa heidät muista työnhakijoista. Suorittamalla kaksoistutkinnon he saivat myös uusia näkökulmia heidän opintoihinsa ja he pystyivät kehittämään omaa osaamistaan sekä kielitaitoaan.