Reseptilääkkeiden markkinointiviestintä Suomessa
Kovanen, Kristiina (2009)
Kovanen, Kristiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077308
Tiivistelmä
Opinäytetyössä selvitettiin, minkälaista reseptilääkkeiden markkinointiviestintä on nykyisin Suomessa ja millaiseksi alalla työskentelevät henkilöt sen kokevat. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä tekijät rajoittavat reseptilääkkeiden markkinointiviestintää ja miten markkinointiviestintää pystytään toteuttamaan tehokkaasti, kun otetaan huomioon nämä rajoittavat tekijät. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös yleisellä tasolla markkinointiviestinnän pääpiirteitä.
Opinäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jota varten haastateltiin puolistrukturoiduissa yksilöhaastatteluissa kolmea lääkealalla markkinointiviestinnän parissa työskentelevää henkilöä. Haastatteluja varten laadittiin kysymysrunko, joka toimitettiin haastateltaville etukäteen. Tutkimuksessa selvitettiin näkökulmia, mielipiteitä ja kokemuksia reseptilääkkeiden markkinointiviestinnästä.
Tulokset ryhmiteltiin kolmeen aihepiiriin, joissa tarkasteltiin reseptilääkkeiden markkinointiviestinnän nykytilaa, viranomaissääntelyä sekä tulevaisuutta. Nykyiseen tilanteeseen oltiin pääpiirteissään tyytyväisiä. Markkinointiviestintä koettiin tehokkaaksi, tarkoitustaan palvelevaksi sekä asianmukaiseksi – joskin hieman mielikuvituksettomaksi. Viranomaisvalvonnan ja itsesääntelyjärjestelmän yhteys koettiin alalla vahvuudeksi. Lakien ja eettisten ohjeiden kattavuutta nykyisellään pidettiin hyvänä. Tulevaisuus nähtiin aiempaa haasteellisempana, mutta siihenkin suhtauduttiin vastaanottavaisesti ja luottavaisin mielin.
Opinäytetyössä tehtiin laadullinen tutkimus, jota varten haastateltiin puolistrukturoiduissa yksilöhaastatteluissa kolmea lääkealalla markkinointiviestinnän parissa työskentelevää henkilöä. Haastatteluja varten laadittiin kysymysrunko, joka toimitettiin haastateltaville etukäteen. Tutkimuksessa selvitettiin näkökulmia, mielipiteitä ja kokemuksia reseptilääkkeiden markkinointiviestinnästä.
Tulokset ryhmiteltiin kolmeen aihepiiriin, joissa tarkasteltiin reseptilääkkeiden markkinointiviestinnän nykytilaa, viranomaissääntelyä sekä tulevaisuutta. Nykyiseen tilanteeseen oltiin pääpiirteissään tyytyväisiä. Markkinointiviestintä koettiin tehokkaaksi, tarkoitustaan palvelevaksi sekä asianmukaiseksi – joskin hieman mielikuvituksettomaksi. Viranomaisvalvonnan ja itsesääntelyjärjestelmän yhteys koettiin alalla vahvuudeksi. Lakien ja eettisten ohjeiden kattavuutta nykyisellään pidettiin hyvänä. Tulevaisuus nähtiin aiempaa haasteellisempana, mutta siihenkin suhtauduttiin vastaanottavaisesti ja luottavaisin mielin.