Hävikin vaikutus kannattavuuteen
Hiiri, Marja (2013)
Hiiri, Marja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138082
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää hävikin vaikutusta kaupan kannattavuuteen. Tavoitteena oli kartoittaa hävikin syntymisen syitä sekä löytää toimivia ratkaisuja hävikin hallitsemiseksi case-yrityksessä.
Opinnäytetyön teoriaosaan tietoa kerättiin kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Teoriaosassa perehdyttiin vähittäiskaupassa syntyvään hävikkiin sekä hävikinhallintakeinoihin. Lisäksi selvitettiin kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin case-tutkimuksena eli tapaustutkimuksena. Kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kohdeyrityksen hävikki- ja myyntiraportteja vuodelta 2012. Näistä raporteista tutkittiin, millaista hävikkiä kohdeyrityksellä on ja kuinka paljon. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin keskusteluja kohdeyrityksen tuoteryhmävastaavien myyjien kanssa. Keskustelut täydensivät kvantitatiivista aineistoa.
Vähittäiskaupassa hävikkiä aiheuttavat tuotteiden pilaantuminen, päiväysvanheneminen ja rikkoutuminen. Lisäksi hävikkiä syntyy varkauksien sekä hallinnollisten virheiden vuoksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vähittäiskaupassa hävikin pienentämiseen kannattaa panostaa, koska sillä on suoraan vaikutusta kaupan kannattavuuteen. Hävikki on kaupalle muuttuva kustannus, josta aiheutuu kuluja, mutta kauppa jää ilman vastaavia myyntituloja. Kaupan myyntikate on sitä parempi, mitä pienempi hävikki on. Myyntikatetta voidaan pitää koko yrityksen kannattavuuden mittarina.
Opinnäytetyön teoriaosaan tietoa kerättiin kirjallisuudesta, lehtiartikkeleista sekä sähköisistä lähteistä. Teoriaosassa perehdyttiin vähittäiskaupassa syntyvään hävikkiin sekä hävikinhallintakeinoihin. Lisäksi selvitettiin kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin case-tutkimuksena eli tapaustutkimuksena. Kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin kohdeyrityksen hävikki- ja myyntiraportteja vuodelta 2012. Näistä raporteista tutkittiin, millaista hävikkiä kohdeyrityksellä on ja kuinka paljon. Kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin keskusteluja kohdeyrityksen tuoteryhmävastaavien myyjien kanssa. Keskustelut täydensivät kvantitatiivista aineistoa.
Vähittäiskaupassa hävikkiä aiheuttavat tuotteiden pilaantuminen, päiväysvanheneminen ja rikkoutuminen. Lisäksi hävikkiä syntyy varkauksien sekä hallinnollisten virheiden vuoksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vähittäiskaupassa hävikin pienentämiseen kannattaa panostaa, koska sillä on suoraan vaikutusta kaupan kannattavuuteen. Hävikki on kaupalle muuttuva kustannus, josta aiheutuu kuluja, mutta kauppa jää ilman vastaavia myyntituloja. Kaupan myyntikate on sitä parempi, mitä pienempi hävikki on. Myyntikatetta voidaan pitää koko yrityksen kannattavuuden mittarina.