Palkitsemismalli - NAL Palvelut Oy
Matilainen, Karoliina (2013)
Matilainen, Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138122
Tiivistelmä
Parempaa tuottavuutta ja kilpailukykyä etsiessään moni yritys on siirtynyt palkitsemiseen,jonka tavoitteena on kannustaa yksilöä ja tiimejä parempiin työsuorituksiin. Palkitseminen on johtamisen väline, joka viestittää tehokkaasti yrityksen tavoitteista ja arvoista henkilöstölle. Harvassa nykypäivän organisaatiossa tulos tehdään yksin. Useimmissa organisaatiossa tulos tehdään yhdessä, eri osaamisen ja asiantuntijoiden sekä johtamisen avulla. Palkitsemisen kokonaisuus kertoo, mitä henkilöstö saa vastineeksi ajastaan, työpanoksestaan, innostuksestaan ja innovatiivisuudestaan. Organisaatiolle se kertoo, millaisia suorituksia ja tuloksia yritys odottaa työntekijältä.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin neljää suomalaista palkitsemisen kokonaisuuden mallia,jonka jälkeen perehdyttiin aineellisiin sekä aineettomiin palkitsemisenkeinoihin. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Tavoitteena oli luoda palkitsemismalli NAL Palvelut Oy:lle yhdessä henkilöstön, kehittämishanketiimin ja hallituksen kanssa. NAL Palvelut ovat vuonna 2005 perustettu sosiaalialan yritys, jonka tarkoituksena on auttaa ja tukea nuoria aikuisia itsenäistymisessä sekä itsenäisessä asumisessa.
Kehittämishanke toteutettiin kolmen työpajaosuuden avulla. Työpajojen tarkoituksena oli ottaa henkilöstö mukaan suunnitteluvaiheeseen, jotta yritykselle syntyisi hyvä ja toimiva palkitsemismalli. Työpajojen tavoitteena oli antaa henkilöstölle tilaisuus kertoa oma näkökulmansa ja toiveensa palkitsemismallista.
Tuleva palkitsemismalli koostuu neljästä osasta. Lähtökohtana on tulokseen sidottu tulospalkkio koko henkilöstölle, joka määräytyy tilikauden päätyttyä. Yksilön palkitseminen muodostuu kahdesta osasta, tulostavoitteista sekä innovatiivisuudesta ja kehittämisehdoituksista muotoutuva palkkio. Lisäksi arjen onnistumisista koostuva palkkio, jonka toimitusjohtaja määrittelee.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin neljää suomalaista palkitsemisen kokonaisuuden mallia,jonka jälkeen perehdyttiin aineellisiin sekä aineettomiin palkitsemisenkeinoihin. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena. Tavoitteena oli luoda palkitsemismalli NAL Palvelut Oy:lle yhdessä henkilöstön, kehittämishanketiimin ja hallituksen kanssa. NAL Palvelut ovat vuonna 2005 perustettu sosiaalialan yritys, jonka tarkoituksena on auttaa ja tukea nuoria aikuisia itsenäistymisessä sekä itsenäisessä asumisessa.
Kehittämishanke toteutettiin kolmen työpajaosuuden avulla. Työpajojen tarkoituksena oli ottaa henkilöstö mukaan suunnitteluvaiheeseen, jotta yritykselle syntyisi hyvä ja toimiva palkitsemismalli. Työpajojen tavoitteena oli antaa henkilöstölle tilaisuus kertoa oma näkökulmansa ja toiveensa palkitsemismallista.
Tuleva palkitsemismalli koostuu neljästä osasta. Lähtökohtana on tulokseen sidottu tulospalkkio koko henkilöstölle, joka määräytyy tilikauden päätyttyä. Yksilön palkitseminen muodostuu kahdesta osasta, tulostavoitteista sekä innovatiivisuudesta ja kehittämisehdoituksista muotoutuva palkkio. Lisäksi arjen onnistumisista koostuva palkkio, jonka toimitusjohtaja määrittelee.