Hammaslääkäriasema Aarian digitaalisen markkinnoinnin mahdollisuudet
Syrjäkari, Minna; Väliaho, Helena (2013)
Syrjäkari, Minna
Väliaho, Helena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148482
Tiivistelmä
Hammaslääkärikeskus Aarian uudet internetsivut julkaistiin joulukuussa 2012. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää olivatko käyttäjät tyytyväisiä uusien sivujen sisältöön, käytettävyyteen ja löydettävyyteen. Työn toinen tavoite oli pyrkiä tuottamaan toimeksiantajalle tietoa siitä, mitä muita digitaalisen markkinoinnin keinoja heidän kannattaisi hyödyntää markkinoinnissaan.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin internetpohjaisen käyttäjäkyselyn sekä haastattelujen ja ideariihien avulla, joissa olivat mukana Aarian toimitusjohtaja Olavi Nousiainen ja internetsivujen uudistuksesta vastannut Mainostoimisto Kluu. Kyselyn tulosten ja haastatteluissa saadun tiedon perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia Aarian digitaaliselle markkinoinnille.
Käyttäjäkyselyn tulokset osoittivat sivujen ulkoasun ja sisällön olevan varsin hyviä ja käytettävyyden myös erinomaista. Sisällön osalta tiedot palveluista ja henkilökunnan esittely osoittautuivat käyttäjien kannalta hyödyllisimmiksi. Tyytyväisyys ajanvarausjärjestelmän toimivuuteen oli kuitenkin vaihtelevaa. Sivut löydettiin pääasiassa hakukoneen avulla ja löydettävyyden todettiin olevan hyvin helppoa. Sosiaalisen median palveluista käytiin läpi facebook, blogimarkkinointi, youtube sekä mobiilimarkkinointi ja laadittiin näistä ehdotuksia, joita Aaria voisi hyödyntää omassa markkinoinnissaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Aarian internetsivujen päivityksen olleen hyvin onnistunut. Sivustoa voidaan kuitenkin kehittää yhä vuorovaikutteisempaan suuntaan ns. internet-toimipaikaksi. Sivujen sisällön optimoinnilla sekä hakukonemainonnalla voidaan löydettävyyttä edelleen lisätä. Web-analytiikkaa hyödyntämällä Aaria voi saada arvokasta tietoa sivujen käyttäjistä. Hakukonemainonnan seurannalle asetetut tavoitteet kertovat myös osaltaan mihin suuntaan markkinointia tulee kehittää. Lisäksi aktivoitumisella Facebookissa voidaan saavuttaa lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin internetpohjaisen käyttäjäkyselyn sekä haastattelujen ja ideariihien avulla, joissa olivat mukana Aarian toimitusjohtaja Olavi Nousiainen ja internetsivujen uudistuksesta vastannut Mainostoimisto Kluu. Kyselyn tulosten ja haastatteluissa saadun tiedon perusteella laadittiin kehittämisehdotuksia Aarian digitaaliselle markkinoinnille.
Käyttäjäkyselyn tulokset osoittivat sivujen ulkoasun ja sisällön olevan varsin hyviä ja käytettävyyden myös erinomaista. Sisällön osalta tiedot palveluista ja henkilökunnan esittely osoittautuivat käyttäjien kannalta hyödyllisimmiksi. Tyytyväisyys ajanvarausjärjestelmän toimivuuteen oli kuitenkin vaihtelevaa. Sivut löydettiin pääasiassa hakukoneen avulla ja löydettävyyden todettiin olevan hyvin helppoa. Sosiaalisen median palveluista käytiin läpi facebook, blogimarkkinointi, youtube sekä mobiilimarkkinointi ja laadittiin näistä ehdotuksia, joita Aaria voisi hyödyntää omassa markkinoinnissaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Aarian internetsivujen päivityksen olleen hyvin onnistunut. Sivustoa voidaan kuitenkin kehittää yhä vuorovaikutteisempaan suuntaan ns. internet-toimipaikaksi. Sivujen sisällön optimoinnilla sekä hakukonemainonnalla voidaan löydettävyyttä edelleen lisätä. Web-analytiikkaa hyödyntämällä Aaria voi saada arvokasta tietoa sivujen käyttäjistä. Hakukonemainonnan seurannalle asetetut tavoitteet kertovat myös osaltaan mihin suuntaan markkinointia tulee kehittää. Lisäksi aktivoitumisella Facebookissa voidaan saavuttaa lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.