"Vau, mikä kuva!" : Mediasatutuokiot Kestilän kirjastossa esiopetusikäisille lapsille
Tolppanen, Salla (2013)
Tolppanen, Salla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158573
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin lastenkirjastotyön suuntaviivoihin, satutuokiotoimintaan sekä
lasten mediakulttuuriin ja mediakasvatukseen. Työn toimeksiantaja oli Siikalatvan kunnan
Kestilän kirjasto. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mediasatutuokioita Kestilän
kirjastossa esiopetusikäisille lapsille. Mediasatutuokiot toteutettiin keväällä 2013 päiväkoti
Huminan esiopetusryhmälle. Työn puitteissa koottiin myös lista lastenkirjoista, joissa mediaa
käsitellään eri tavoin.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostuu tietoperustasta ja toiminnallisen
osuuden raportoinnista. Tietoperustassa käsiteltiin lastenkirjastotyön suuntaviivoja ja
palveluita sekä esiopetusikäistä lasta kirjaston asiakkaana. Lisäksi perehdyttiin lasten
mediakulttuuriin ja mediakasvatukseen sekä tutkittiin satutuokioita eri näkökulmista.
Tietoperustassa pyrittiin avaamaan käsitettä mediasatutuokio. Työn toiminnallinen osuus,
mediasatutuokiot, raportoitiin suunnitelmineen ja toteutuksineen havainnollistaen työtä
valokuvin. Mediaa käsittelevä lastenkirjalista sijoitettiin työn liitteeksi.
Mediasatutuokioissa käsiteltiin valokuvausta ja valokuvaa sekä mainostamista kirjallisuuden,
lehtien ja lasten oman toiminnan kautta. Lapset ottivat kirjastossa valokuvia, joista koottiin
valokuvanäyttely kirjaston näyttelytilaan. Valokuvanäyttelyä mainostettiin lasten kanssa
valmistetuilla mainosjulisteilla.
Mediasatutuokiot osoittautuivat mielekkääksi toimintamuodoksi toteuttaa mediakasvatusta
Kestilän kirjastossa pienillä resursseilla. Esiopetusryhmältä saatu palaute vahvistaa asiaa;
lapset pitivät tuokioista ja aikuiset kokivat mediasatutuokiot ”uudeksi ja erilaiseksi”
lastenkirjastotyön toimintamuodoksi.
Opinnäytetyössä perehdyttiin lastenkirjastotyön suuntaviivoihin, satutuokiotoimintaan sekä
lasten mediakulttuuriin ja mediakasvatukseen. Työn toimeksiantaja oli Siikalatvan kunnan
Kestilän kirjasto. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mediasatutuokioita Kestilän
kirjastossa esiopetusikäisille lapsille. Mediasatutuokiot toteutettiin keväällä 2013 päiväkoti
Huminan esiopetusryhmälle. Työn puitteissa koottiin myös lista lastenkirjoista, joissa mediaa
käsitellään eri tavoin.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Se koostuu tietoperustasta ja toiminnallisen
osuuden raportoinnista. Tietoperustassa käsiteltiin lastenkirjastotyön suuntaviivoja ja
palveluita sekä esiopetusikäistä lasta kirjaston asiakkaana. Lisäksi perehdyttiin lasten
mediakulttuuriin ja mediakasvatukseen sekä tutkittiin satutuokioita eri näkökulmista.
Tietoperustassa pyrittiin avaamaan käsitettä mediasatutuokio. Työn toiminnallinen osuus,
mediasatutuokiot, raportoitiin suunnitelmineen ja toteutuksineen havainnollistaen työtä
valokuvin. Mediaa käsittelevä lastenkirjalista sijoitettiin työn liitteeksi.
Mediasatutuokioissa käsiteltiin valokuvausta ja valokuvaa sekä mainostamista kirjallisuuden,
lehtien ja lasten oman toiminnan kautta. Lapset ottivat kirjastossa valokuvia, joista koottiin
valokuvanäyttely kirjaston näyttelytilaan. Valokuvanäyttelyä mainostettiin lasten kanssa
valmistetuilla mainosjulisteilla.
Mediasatutuokiot osoittautuivat mielekkääksi toimintamuodoksi toteuttaa mediakasvatusta
Kestilän kirjastossa pienillä resursseilla. Esiopetusryhmältä saatu palaute vahvistaa asiaa;
lapset pitivät tuokioista ja aikuiset kokivat mediasatutuokiot ”uudeksi ja erilaiseksi”
lastenkirjastotyön toimintamuodoksi.