Elämyskodan tuotteistaminen Ravintola Tallille
Pekkarinen, Aku (2013)
Pekkarinen, Aku
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158530
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on syksyllä 2013 valmistuvan elämyskodan tuotteistaminen Ravintola Tallille. Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää asiakkaiden tarpeet Ravintola Tallin elämyskodassa tarjottaville palveluille, jotta kodan toiminta voitaisiin tuotteistaa.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tuotteistamista, palvelua, markkinointiviestintää. Tärkeimpiä teoriaosuudessa käsiteltävistä aihealueista työni kannalta ovat tuotteistaminen sekä palvelu. Näissä osioissa perehdytään tarkemmin muun muassa tuotteistamisprosessin suunnitteluun, palvelutuotteiden suunnitteluun, palvelu prosesseihin sekä palvelun laatuun ja sen merkitykseen kilpailussa.
Asiakkaiden mahdollisten palveluntarpeiden selvittäminen toteutettiin kyselynä sähköisen Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn ajankohta sijoittui vuoden 2013 maaliskuun puolivälistä huhtikuun alkuun.
Kysely lähetettiin yhteensä 369 henkilölle, joista 55 vastasi. Täten kyselyn vastausprosentiksi muodostui 14,9. Kyselyssä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Vastausten perusteella voidaan antaa toimeksiantajalle joitakin suuntaa antavia ehdotuksia kodan tuotteistamiseen liittyen. Sen perusteella selvisi mm. tärkeimmät oheispalvelut toiminnalle sekä mieluisimmat ajankohdan palvelun toteuttamiseen.
Työstä on hyötyä toimeksiantaja Ravintola Tallille, sillä tutkimuksen perusteella voidaan tarjottavia palveluita suunnitella vastaamaan potentiaalisten asiakkaitten kysyntää. Kyselyn analysoinnin perusteella voidaan tulkita joitakin selkeitä linjauksia. Tämän tutkimuksen kysely voi toimia jatkossa pohjana joko toimeksiantajan tuleville kyselyille, tai jonkin muun tahon palveluiden kartoittamista selvittävän tutkimuksen pohjana.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee tuotteistamista, palvelua, markkinointiviestintää. Tärkeimpiä teoriaosuudessa käsiteltävistä aihealueista työni kannalta ovat tuotteistaminen sekä palvelu. Näissä osioissa perehdytään tarkemmin muun muassa tuotteistamisprosessin suunnitteluun, palvelutuotteiden suunnitteluun, palvelu prosesseihin sekä palvelun laatuun ja sen merkitykseen kilpailussa.
Asiakkaiden mahdollisten palveluntarpeiden selvittäminen toteutettiin kyselynä sähköisen Webropol-ohjelman avulla. Kyselyn ajankohta sijoittui vuoden 2013 maaliskuun puolivälistä huhtikuun alkuun.
Kysely lähetettiin yhteensä 369 henkilölle, joista 55 vastasi. Täten kyselyn vastausprosentiksi muodostui 14,9. Kyselyssä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Vastausten perusteella voidaan antaa toimeksiantajalle joitakin suuntaa antavia ehdotuksia kodan tuotteistamiseen liittyen. Sen perusteella selvisi mm. tärkeimmät oheispalvelut toiminnalle sekä mieluisimmat ajankohdan palvelun toteuttamiseen.
Työstä on hyötyä toimeksiantaja Ravintola Tallille, sillä tutkimuksen perusteella voidaan tarjottavia palveluita suunnitella vastaamaan potentiaalisten asiakkaitten kysyntää. Kyselyn analysoinnin perusteella voidaan tulkita joitakin selkeitä linjauksia. Tämän tutkimuksen kysely voi toimia jatkossa pohjana joko toimeksiantajan tuleville kyselyille, tai jonkin muun tahon palveluiden kartoittamista selvittävän tutkimuksen pohjana.