Tutkimus Porin Mielenterveysseuran kriisipuhelinpäivystyksen työntekijöiden kokemuksista työssään
Vehmanen, Eeva (2013)
Vehmanen, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087270
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli hankkia tietoa siitä, miten vapaaehtoistyöntekijät kokevat työnsä Porin Mielenterveysseuran kriisipuhelimessa ja minkälaisia asioita he työssään kohtaavat. Lisäksi halusin kuulla heiltä mahdollisia kehitysehdotuksia Porin Mielenterveysseuran toimintaan liittyen. Tein opinnäytetyöni yhteistyössä Porin Mielenterveysseura ry:n kanssa.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin menetelmänä teemahaastattelua ja haastattelut myös nauhoitettiin.
Haastateltavia oli yhteensä viisi, joilla kaikilla erimittainen kokemus vapaaehtoistyöstä Porin Mielenterveysseuran kriisipuhelimessa. Kirjoitin puhtaaksi haastatteluista saamani materiaalin ja käytin analysointimenetelmänä teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella selvisi millä tavoin haastateltavat ovat päätyneet tekemään juuri tämänkaltaista vapaaehtoistyötä. Haastattelujen perusteella kävi myös ilmi mikä haastateltaville on erityisen mieluista ja mikä haastavaa työssään. Työnohjaus koettiin työssä erityisen tärkeäksi. Myös kehitysehdotuksia liittyen Porin Mielenterveysseuran toimintaan tuli muutamia.
Tutkimuksesta saatujen tulosten myötä näyttää siltä, että kriisipuhelimen toiminnan näkyvyyttä voitaisiin entisestään parantaa ja että uusille kriisipuhelinpäivystäjille on tarvetta. Kriisipuhelinpäivystyksen toimintaa voisi olla hyvä vastaisuudessa tutkia myös päivystyksen asiakkaiden näkökulmasta jos mahdollista. Yhteistyökumppaneille ja muille Porin seudun järjestöille ja palveluille tutkimus toivottavasti antaa tietoa siitä, minkä kaltaiselle toiminnalle on paikkakunnalla kysyntää.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Käytin menetelmänä teemahaastattelua ja haastattelut myös nauhoitettiin.
Haastateltavia oli yhteensä viisi, joilla kaikilla erimittainen kokemus vapaaehtoistyöstä Porin Mielenterveysseuran kriisipuhelimessa. Kirjoitin puhtaaksi haastatteluista saamani materiaalin ja käytin analysointimenetelmänä teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella selvisi millä tavoin haastateltavat ovat päätyneet tekemään juuri tämänkaltaista vapaaehtoistyötä. Haastattelujen perusteella kävi myös ilmi mikä haastateltaville on erityisen mieluista ja mikä haastavaa työssään. Työnohjaus koettiin työssä erityisen tärkeäksi. Myös kehitysehdotuksia liittyen Porin Mielenterveysseuran toimintaan tuli muutamia.
Tutkimuksesta saatujen tulosten myötä näyttää siltä, että kriisipuhelimen toiminnan näkyvyyttä voitaisiin entisestään parantaa ja että uusille kriisipuhelinpäivystäjille on tarvetta. Kriisipuhelinpäivystyksen toimintaa voisi olla hyvä vastaisuudessa tutkia myös päivystyksen asiakkaiden näkökulmasta jos mahdollista. Yhteistyökumppaneille ja muille Porin seudun järjestöille ja palveluille tutkimus toivottavasti antaa tietoa siitä, minkä kaltaiselle toiminnalle on paikkakunnalla kysyntää.