Mobiilipelikehitys Android-älypuhelimeen AndEngine-pelimoottorin avulla
Lähdeniemi, Matti (2013)
Lähdeniemi, Matti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli opettaa työnsä tekijälle Android-älypuhelimille suunnatun mobiilipelin toteuttamista, aina tarvittavien työkalujen omaksumisesta itse ohjelmointiin. Tähän pyrittiin toteuttamalla yksinkertainen pelisovellus AndEngine-pelimoottoria käyttäen.
Työssä tutustuttiin Android-laitteiden ominaisuuksiin ja niissä käytettävään käyttöjärjestelmään, ohjelmistokehitykseen ja itse sovelluksen toteutukseen, erityisesti valmiiseen pelimoottoriin AndEngineen keskittyen. Ohjelmistokehitys-osassa käsiteltiin kehitysympäristöä, hyödynnettävää pelimoottoria AndEngineä sekä sovelluksen testausta emulaattorilla ja laitteessa.
Esimerkkiohjelman suunnittelu- ja toteutuskappaleissa käsiteltiin toteutetun pelisovelluksen suunnittelua, käytettyjen ratkaisujen toimintakelpoisuutta sekä pohdittiin niiden toimivuutta ja mahdollisia jatkokehitysideoita, sovelluksen ehostamiseksi ja julkaisukelpoiseksi saattamiseksi.
Julkaisu-osassa käytiin lävitse toimenpiteitä, jotka tarvitaan valmistuvan sovelluksen julkaisemiseen Android-sisältöpalvelu Google Playssa.
Android-käyttöjärjestelmälle sovellusten ohjelmointi tapahtuu pääasiallisesti Java-ohjelmointikielellä. Tämän yleisesti käytetyn oliopohjaisen kielen lisäksi Android-sovelluksissa voidaan hyödyntää muun muassa XML-merkintäkieltä, jolla tehostetaan sovellusten toimintaa ja mahdollistetaan esimerkiksi tiedon välittäminen web-sivujen kanssa.
Työssä toteutettu esimerkkisovellus oli tarkoituksellisen yksinkertainen pelisovellus, jonka tarkoitus oli ennen kaikkea tutustuttaa työn tekijä pelisovellusten luomiseen yksinkertaisten rakenteiden ja ohjelmakutsujen avulla, varsinaisen valmiin myyntituotteen toteuttamisen sijaan. Tutustumalla yleisiin pelisovelluksen elementteihin sekä toimiviksi todettuihin toteutusratkaisuihin luodaan osaamispohjaa, jonka avulla tulevien peliprojektien toteuttaminen tulee olemaan helpompaa.
Työssä tutustuttiin Android-laitteiden ominaisuuksiin ja niissä käytettävään käyttöjärjestelmään, ohjelmistokehitykseen ja itse sovelluksen toteutukseen, erityisesti valmiiseen pelimoottoriin AndEngineen keskittyen. Ohjelmistokehitys-osassa käsiteltiin kehitysympäristöä, hyödynnettävää pelimoottoria AndEngineä sekä sovelluksen testausta emulaattorilla ja laitteessa.
Esimerkkiohjelman suunnittelu- ja toteutuskappaleissa käsiteltiin toteutetun pelisovelluksen suunnittelua, käytettyjen ratkaisujen toimintakelpoisuutta sekä pohdittiin niiden toimivuutta ja mahdollisia jatkokehitysideoita, sovelluksen ehostamiseksi ja julkaisukelpoiseksi saattamiseksi.
Julkaisu-osassa käytiin lävitse toimenpiteitä, jotka tarvitaan valmistuvan sovelluksen julkaisemiseen Android-sisältöpalvelu Google Playssa.
Android-käyttöjärjestelmälle sovellusten ohjelmointi tapahtuu pääasiallisesti Java-ohjelmointikielellä. Tämän yleisesti käytetyn oliopohjaisen kielen lisäksi Android-sovelluksissa voidaan hyödyntää muun muassa XML-merkintäkieltä, jolla tehostetaan sovellusten toimintaa ja mahdollistetaan esimerkiksi tiedon välittäminen web-sivujen kanssa.
Työssä toteutettu esimerkkisovellus oli tarkoituksellisen yksinkertainen pelisovellus, jonka tarkoitus oli ennen kaikkea tutustuttaa työn tekijä pelisovellusten luomiseen yksinkertaisten rakenteiden ja ohjelmakutsujen avulla, varsinaisen valmiin myyntituotteen toteuttamisen sijaan. Tutustumalla yleisiin pelisovelluksen elementteihin sekä toimiviksi todettuihin toteutusratkaisuihin luodaan osaamispohjaa, jonka avulla tulevien peliprojektien toteuttaminen tulee olemaan helpompaa.