Sosiaalisen median hyödyntäminen b2b-yritysten markkinointiviestinnässä asiakassuhteiden eri vaiheissa
Rajamäki, Viivi (2013)
Rajamäki, Viivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeenlinnalainen mainostoimisto
ArtMocca Oy. Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle tietoa
sosiaalisen median käytöstä yritysmarkkinoilla, sekä selvittää miten sosiaalista
mediaa hyödynnetään eri yritysasiakkuuden vaiheissa. Työn tutkimuskysymykseksi
muodostui b2b asiakassuhteen vaiheiden ja sosiaalisen
median yhteyden tutkiminen, eli kuinka b2b yritykset hyödyntävät sosiaalista
mediaa asiakassuhteidensa eri vaiheissa.
Työn tavoitteena oli tuottaa mahdollisimmat selkeitä tuloksia tutkimusaiheesta
toimeksiantajan tarpeisiin. Tarkoituksena oli, että toimeksi antaja
pystyisi soveltamaan tuloksia sekä omassa toiminnassaan sekä asiakassuhteissaan
tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin yritysmarkkinoita sekä sosiaalista mediaa.
Lisäksi tärkeänä osana teoriaa oli luotu eri lähteiden pohjalta yritysasiakkuuden
malli, josta ilmeni yrityksen ja asiakkaan kannalta asiakkuuden
tärkeimmät vaiheet ja tekijät.
Työn tutkimusosuus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimusta
varten haastateltiin kahden business to business- yrityksen viestinnästä
vastaavaa henkilöä. Haastatteluun osallistui yhteensä kaksi henkilöä.
Haastattelun avulla kerättiin tietoa toisilta toimialoilta kuin millä toimeksiantaja
toimii.
Tutkimus osoitti, että yritysmarkkinoilla sosiaalisen median markkinointiviestintä
painottuu uusien asiakkaiden hankintaan sekä asiakassuhteen alkuvaiheeseen.
Tutkimuksessa ilmeni joitakin asiakassuhteen ja sosiaalisen
median kanavan liittoja. Suurimmaksi tekijäksi haastatteluissa nousi yritysten
tarve sosiaalisen median strategialle.
ArtMocca Oy. Työn tarkoituksena oli tuottaa yritykselle tietoa
sosiaalisen median käytöstä yritysmarkkinoilla, sekä selvittää miten sosiaalista
mediaa hyödynnetään eri yritysasiakkuuden vaiheissa. Työn tutkimuskysymykseksi
muodostui b2b asiakassuhteen vaiheiden ja sosiaalisen
median yhteyden tutkiminen, eli kuinka b2b yritykset hyödyntävät sosiaalista
mediaa asiakassuhteidensa eri vaiheissa.
Työn tavoitteena oli tuottaa mahdollisimmat selkeitä tuloksia tutkimusaiheesta
toimeksiantajan tarpeisiin. Tarkoituksena oli, että toimeksi antaja
pystyisi soveltamaan tuloksia sekä omassa toiminnassaan sekä asiakassuhteissaan
tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriassa käsiteltiin yritysmarkkinoita sekä sosiaalista mediaa.
Lisäksi tärkeänä osana teoriaa oli luotu eri lähteiden pohjalta yritysasiakkuuden
malli, josta ilmeni yrityksen ja asiakkaan kannalta asiakkuuden
tärkeimmät vaiheet ja tekijät.
Työn tutkimusosuus suoritettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna. Tutkimusta
varten haastateltiin kahden business to business- yrityksen viestinnästä
vastaavaa henkilöä. Haastatteluun osallistui yhteensä kaksi henkilöä.
Haastattelun avulla kerättiin tietoa toisilta toimialoilta kuin millä toimeksiantaja
toimii.
Tutkimus osoitti, että yritysmarkkinoilla sosiaalisen median markkinointiviestintä
painottuu uusien asiakkaiden hankintaan sekä asiakassuhteen alkuvaiheeseen.
Tutkimuksessa ilmeni joitakin asiakassuhteen ja sosiaalisen
median kanavan liittoja. Suurimmaksi tekijäksi haastatteluissa nousi yritysten
tarve sosiaalisen median strategialle.