Mielipidetutkimus potentiaalisille asiakkaille : Gold Buyers Europe
Mauno, Elina (2013)
Mauno, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148264
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Gold Buyers Europen potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä siitä, millaista palvelua kultaa ostavien yritysten kanssa asioidessa arvostetaan. Tutkimuksen toimeksiantajayritys Gold Buyers Europe on kultaa kierrättävä yritys ja tutkimus suoritettiin, koska haluttiin saada selville sellaisten henkilöiden mielipiteitä, jotka eivät ole Gold Buyers Europen asiakkaita. Tutkimuksessa mitattiin lisäksi toimeksiantajayrityksen tunnettuutta.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi asiakaspalvelu, tarkemmin määriteltynä asiakaspalvelun laatu, laadun kokeminen ja laatu kilpailukeinona. Aineistona teoriaan käytettiin alan kirjallisuutta. Tutkimus suoritettiin lyhyellä kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka sisälsi kvantitatiivisten kysymysten lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Lomaketutkimukseen päädyttiin, sillä kyselytutkimus haluttiin suorittaa kauppakeskuksessa, jossa Gold Buyers Europen potentiaaliset asiakkaat oli helpointa tavoittaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, mitkä olisivat kriteerit, joilla potentiaaliset asiakkaat olisivat valmiita muuttamaan omistamansa romukullan rahaksi. Tärkeitä kriteereitä olivat luotettava ja henkilökohtainen palvelu, sekä kilpailukykyinen romukullan hinta. Melko tärkeänä pidettiin myös kestävän kehityksen tukemista. Merkityksettömänä palvelun osana pidettiin ano-nyymia romukullan myyntiä postin välityksellä. Tutkimuksesta selvisi myös Gold Buyers Europen olevan puolelle vastaajista entuudestaan tuttu.
Tuloksista voitiin päätellä, että palveluaan parantaakseen Gold Buyers Europen tulisi lisätä tunnettuuttaan potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Lisäksi yrityksen tulisi panostaa henkilökohtaiseen ja luotettavaan asiakaspalveluun. Mahdollisuutta kullan myyntiin postin välityksellä yrityksen ei kannata tarjota.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi asiakaspalvelu, tarkemmin määriteltynä asiakaspalvelun laatu, laadun kokeminen ja laatu kilpailukeinona. Aineistona teoriaan käytettiin alan kirjallisuutta. Tutkimus suoritettiin lyhyellä kvantitatiivisella kyselylomakkeella, joka sisälsi kvantitatiivisten kysymysten lisäksi yhden avoimen kysymyksen. Lomaketutkimukseen päädyttiin, sillä kyselytutkimus haluttiin suorittaa kauppakeskuksessa, jossa Gold Buyers Europen potentiaaliset asiakkaat oli helpointa tavoittaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, mitkä olisivat kriteerit, joilla potentiaaliset asiakkaat olisivat valmiita muuttamaan omistamansa romukullan rahaksi. Tärkeitä kriteereitä olivat luotettava ja henkilökohtainen palvelu, sekä kilpailukykyinen romukullan hinta. Melko tärkeänä pidettiin myös kestävän kehityksen tukemista. Merkityksettömänä palvelun osana pidettiin ano-nyymia romukullan myyntiä postin välityksellä. Tutkimuksesta selvisi myös Gold Buyers Europen olevan puolelle vastaajista entuudestaan tuttu.
Tuloksista voitiin päätellä, että palveluaan parantaakseen Gold Buyers Europen tulisi lisätä tunnettuuttaan potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Lisäksi yrityksen tulisi panostaa henkilökohtaiseen ja luotettavaan asiakaspalveluun. Mahdollisuutta kullan myyntiin postin välityksellä yrityksen ei kannata tarjota.