Lastentarhanopettajien ja erityislastentarhanopettajien kokemuksia yhteistyöstä toimintaterapeuttien kanssa
Sivonen, Hanneriikka (2013)
Sivonen, Hanneriikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen (JYTE) lasten toimintaterapiayksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lastentarhanopettajien ja eri rooleissa toimivien erityislastentarhanopettajien sekä toimintaterapeuttien välisen moniammatillisen yhteistyön muotoja, laatua, sujuvuutta sekä kehittämiskohteita.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun, verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla. Koska tutkimuksessa yhdistyi kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä, aineistoa analysoitiin vastausprosentteina sekä sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui 34 päivähoidon työntekijää. Vastaajat tutkimukseen valikoituivat JYTEn lasten toimintaterapeuttien ja heidän kanssaan yhteistyössä olleiden Jyväskylän kaupungin päiväkotien perusteella.
Tutkimustuloksissa vastaajien kokemukset yhteistyöstä näyttäytyivät pääosin positiivisina, joskin tuloksista nousi selviä eroja lastentarhanopettajien ja eri rooleissa työskentelevien erityislastentarhanopettajien välillä. Yhteistyössä näkyi kuitenkin moniammatillisuuden piirteitä koulutustaustasta riippumatta. Tulokset osoittavat, että päivähoidon ja toimintaterapeutin välistä yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja tarpeellisena ja siitä saatiin lisää varmuutta omaan työskentelyyn erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa. Vastauksista nousi esille tarve molemminpuolisesta, tiiviimmästä osallistumisesta toisen asiantuntijaosapuolen työskentelyyn. Ajankäytölliset haasteet nousivat tuloksissa kuitenkin voimakkaasti esille. Vuorovaikutus- ja henkilötekijät, resurssit sekä kasvatuskumppanuus nousivat vastauksissa yhteistyön onnistumisen peruselementeiksi.
Päivähoito tulisi nähdä kiinteänä toimintaterapeutin yhteistyökumppanina ja päivähoitohenkilöstön asiantuntijuuden hyödyntäminen sekä sen näkyväksi tekeminen toimintaterapeuttien kanssa toteutetussa yhteistyössä olisi ensiarvoisen tärkeää. Yhteistyön laatua ja sisältöä tulisi edelleen kehittää.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun, verkossa täytettävän kyselylomakkeen avulla. Koska tutkimuksessa yhdistyi kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia piirteitä, aineistoa analysoitiin vastausprosentteina sekä sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui 34 päivähoidon työntekijää. Vastaajat tutkimukseen valikoituivat JYTEn lasten toimintaterapeuttien ja heidän kanssaan yhteistyössä olleiden Jyväskylän kaupungin päiväkotien perusteella.
Tutkimustuloksissa vastaajien kokemukset yhteistyöstä näyttäytyivät pääosin positiivisina, joskin tuloksista nousi selviä eroja lastentarhanopettajien ja eri rooleissa työskentelevien erityislastentarhanopettajien välillä. Yhteistyössä näkyi kuitenkin moniammatillisuuden piirteitä koulutustaustasta riippumatta. Tulokset osoittavat, että päivähoidon ja toimintaterapeutin välistä yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja tarpeellisena ja siitä saatiin lisää varmuutta omaan työskentelyyn erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa. Vastauksista nousi esille tarve molemminpuolisesta, tiiviimmästä osallistumisesta toisen asiantuntijaosapuolen työskentelyyn. Ajankäytölliset haasteet nousivat tuloksissa kuitenkin voimakkaasti esille. Vuorovaikutus- ja henkilötekijät, resurssit sekä kasvatuskumppanuus nousivat vastauksissa yhteistyön onnistumisen peruselementeiksi.
Päivähoito tulisi nähdä kiinteänä toimintaterapeutin yhteistyökumppanina ja päivähoitohenkilöstön asiantuntijuuden hyödyntäminen sekä sen näkyväksi tekeminen toimintaterapeuttien kanssa toteutetussa yhteistyössä olisi ensiarvoisen tärkeää. Yhteistyön laatua ja sisältöä tulisi edelleen kehittää.