Sillan väliaikainen tuenta korjaustyön aikana : Case Nokianvirran silta
Lahdensivu, Tero (2013)
Lahdensivu, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168870
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli sillan väliaikaista tuentaa korjaustyön aikana. Korjausikään tulevien siltojen määrä lisääntyy koko ajan, ja tällaisetkin, nyt vielä melko harvinaiset työvaiheet tulevat lisääntymään. Sillan laakereiden vaihdon yhteydessä silta tuetaan yleensä laakeritasolta, mutta pidempiaikainen perustusten varaan rakennettava väliaikainen tuenta voi tulla kysymykseen esimerkiksi kantavien rakenteiden korjauksen aikana.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sillankorjauksen työvaiheita, joiden aikana väliaikaista tuentaa tarvitaan sekä selvitettiin erilaisia tuentatapoja. Työssä esitellään esimerkkikohteena Nokianvirran sillalla vuonna 2012 käytetty väliaikainen tuenta. Kyseisessä kohteessa laattasillan pääty tuettiin väliaikaisesti terästuen varaan päällysrakenteista löytyneiden vaurioiden korjauksen ajaksi. Tässä työssä esitellään Nokianvirran sillan tuennan suunnitteluprosessi sekä tarvittavat työvaiheet resursseineen. Pääosa materiaalista tähän työhön kerättiin henkilöhaastattelujen avulla.
Yleisin sillankorjauksen työvaihe, joka vaatii väliaikaisen tuennan, on laakereiden vaihtaminen. Tällöin silta tuetaan lyhytaikaisesti laakeritasolta. Yleisin tapa tukea silta pidemmäksi aikaa väliaikaisen tuen varaan on rakentaa teräksinen tukirakenne, kuten Nokianvirran sillan tapauksessa. Valmiita teräsrakenteitakin on tuentaa varten saatavilla, mutta niissä ongelmaksi saattaa muodostua tarvittavan tilan puute sekä korjattavan rakenteen purkutyön vaatima työvara. Myös sillan nostossa käytettäviä tunkkeja käytetään väliaikaisessa tukemisessa.
Nokianvirran sillan väliaikainen tuenta toteutettiin paikalla rakennetun terästuen avulla. Tuenta suunniteltiin ja toteutettiin Destia Oy:n toimesta. Tuentatyö sisälsi mittaustyöt, perustustyöt, terästuen rakentamisen, sillan ylöstunkkauksen ja tuen purkamisen. Tuennan suunnittelu ja rakentaminen kestivät yhteensä kuusi viikkoa ja silta oli tuettuna väliaikaisesti noin kuusi kuukautta. Tuentatyön osuus sillankorjausurakan kokonaiskustannuksista oli noin 8,5 %.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin sillankorjauksen työvaiheita, joiden aikana väliaikaista tuentaa tarvitaan sekä selvitettiin erilaisia tuentatapoja. Työssä esitellään esimerkkikohteena Nokianvirran sillalla vuonna 2012 käytetty väliaikainen tuenta. Kyseisessä kohteessa laattasillan pääty tuettiin väliaikaisesti terästuen varaan päällysrakenteista löytyneiden vaurioiden korjauksen ajaksi. Tässä työssä esitellään Nokianvirran sillan tuennan suunnitteluprosessi sekä tarvittavat työvaiheet resursseineen. Pääosa materiaalista tähän työhön kerättiin henkilöhaastattelujen avulla.
Yleisin sillankorjauksen työvaihe, joka vaatii väliaikaisen tuennan, on laakereiden vaihtaminen. Tällöin silta tuetaan lyhytaikaisesti laakeritasolta. Yleisin tapa tukea silta pidemmäksi aikaa väliaikaisen tuen varaan on rakentaa teräksinen tukirakenne, kuten Nokianvirran sillan tapauksessa. Valmiita teräsrakenteitakin on tuentaa varten saatavilla, mutta niissä ongelmaksi saattaa muodostua tarvittavan tilan puute sekä korjattavan rakenteen purkutyön vaatima työvara. Myös sillan nostossa käytettäviä tunkkeja käytetään väliaikaisessa tukemisessa.
Nokianvirran sillan väliaikainen tuenta toteutettiin paikalla rakennetun terästuen avulla. Tuenta suunniteltiin ja toteutettiin Destia Oy:n toimesta. Tuentatyö sisälsi mittaustyöt, perustustyöt, terästuen rakentamisen, sillan ylöstunkkauksen ja tuen purkamisen. Tuennan suunnittelu ja rakentaminen kestivät yhteensä kuusi viikkoa ja silta oli tuettuna väliaikaisesti noin kuusi kuukautta. Tuentatyön osuus sillankorjausurakan kokonaiskustannuksista oli noin 8,5 %.