Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden alueen aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia toiminnan tavoitteiden toteutumisesta
Klinga, Heli (2009)
Klinga, Heli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087337
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Heli Klinga. Diakonia- ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu,
Sosiaali- ja terveysala. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden alueen aamu
ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia toiminnan
tavoitteiden toteutumisesta. Syksy 2009. 53 s., 7 liitettä
_____________________________________________________________
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tärkeä osa pienten koululaisten arkipäivää, sillä se ehkäisee lasten syrjäytymistä ja antaa heille turvallisen iltapäivän. Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää Lahdessa aamu- ja iltapäivätoimintaa ensimmäisten luokkien oppilaille. Ohjaajat tekevät huomionarvoista työtä koulun ja perheen ohella lasten parissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia siitä, miten toiminnan tavoitteet toteutuvat heidän toimipisteissään. Tavoitteena oli selvittää, miten tavoitteet toteutuvat, miten ohjaajat arvioivat itseään työssään ja mitä kehitettävää toiminnassa on ohjaajien mielestä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden alueen aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaa keväällä 2009. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden kysymykset laadittiin tavoitteiden perusteella. Näissä tavoitteissa painottuu lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä yhteistyö kodin ja koulun kanssa.
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa muodostettiin ala- ja yläkategorioita aineistosta. Siinä ja tutkimuksen viitekehyksessä käytettiin apuna opetusministeriön vuonna 2009 tekemää valtakunnallista selvitystä aamu- ja iltapäivätoiminnan tilasta.
Tutkimus osoitti, että ohjaajilla on merkitystä lasten kasvussa ja kehityksessä koulun ja kodin ohella. Tulokset olivat melko yhteneväisiä valtakunnallisen selvityksen kanssa.
Tuloksista voidaan päätellä, että ohjaajat ovat pääosin tyytyväisiä tavoitteiden toteutumiseen ja omaan työhönsä. Joissain toimipisteissä tavoitteet toteutuivat toisia paremmin. Myös ulkopuolisten tahojen kiinnostus toimintaa kohtaan oli suurempaa joillain alueilla.
Kehityskohteina nähtiin yhteistyö kodin ja koulun kanssa ja toiminnan tilat. Mannerheimin Lastensuojeluliitolta toivottiin erityislapsiaiheista ja yhteistyöhön liittyvää koulutusta. Omina kehityskohteinaan moni ohjaaja näki erityislapset. Vahvuutena monet kokivat lasten kanssa olemisen.
Avainsanat: iltapäivätoiminta, aamupäivätoiminta, tavoitteet, sisältö, erityisoppilaat, tutkimus, kvalitatiivinen tutkimus
ABSTRACT
Heli Klinga.
Autumn 2009, 53 pages, 7 appendices.
Heli Klinga
Autumn 2009, 57 pages, 8 appendices.
The experiences of the supervisors of Mannerheim League For Child Welfare in the area of Lahti of the fulfilment of the goals of the program.
Diaconia University of Applied Sciences/Lahti University of Applied Sciences, Faculty of Social and Health Care, Degree Programme in Nursing, Specialization in Health Care, Nurse, Public Health Nurse.
The objective of this study was to survey the goals of the morning and afternoon activities from the employees’ of Mannerheim League of Child Welfare. The objective was also to survey how the employees are estimating themselves in their work and how they think the goals are achieved.
This paper deals with morning and afternoon activities, its goals and content. They were used in the survey of the state of the morning and afternoon activities. That survey was national.
This study was conducted with the help of interviews. Five morning and afternoon activities employees from Mannerheim League for Child Welfare in Lahti were interviewed. It is the largest child welfare organization in Finland. Its purpose is to increase the wellbeing of children and their families.
The material was analysed with a content analysis. The results indicate that the employees of the morning and afternoon activities have various knowhow for work with children. The employees were fairly pleased with the fulfillment of the goals of the morning and afternoon activities.
The most usual strength of the employees of the morning and afternoon activities was being with the children. The most usual weakness was when working with children with special needs. The employees felt that the cooperation between homes and schools and the premises were the weaknesses of the morning and afternoon activities.
Key words: morning and afternoon activities for children, targets, content, child with special needs, study, content study
Heli Klinga. Diakonia- ammattikorkeakoulu/ Lahden ammattikorkeakoulu,
Sosiaali- ja terveysala. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden alueen aamu
ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia toiminnan
tavoitteiden toteutumisesta. Syksy 2009. 53 s., 7 liitettä
_____________________________________________________________
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tärkeä osa pienten koululaisten arkipäivää, sillä se ehkäisee lasten syrjäytymistä ja antaa heille turvallisen iltapäivän. Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää Lahdessa aamu- ja iltapäivätoimintaa ensimmäisten luokkien oppilaille. Ohjaajat tekevät huomionarvoista työtä koulun ja perheen ohella lasten parissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia siitä, miten toiminnan tavoitteet toteutuvat heidän toimipisteissään. Tavoitteena oli selvittää, miten tavoitteet toteutuvat, miten ohjaajat arvioivat itseään työssään ja mitä kehitettävää toiminnassa on ohjaajien mielestä.
Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lahden alueen aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajaa keväällä 2009. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joiden kysymykset laadittiin tavoitteiden perusteella. Näissä tavoitteissa painottuu lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä yhteistyö kodin ja koulun kanssa.
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, jossa muodostettiin ala- ja yläkategorioita aineistosta. Siinä ja tutkimuksen viitekehyksessä käytettiin apuna opetusministeriön vuonna 2009 tekemää valtakunnallista selvitystä aamu- ja iltapäivätoiminnan tilasta.
Tutkimus osoitti, että ohjaajilla on merkitystä lasten kasvussa ja kehityksessä koulun ja kodin ohella. Tulokset olivat melko yhteneväisiä valtakunnallisen selvityksen kanssa.
Tuloksista voidaan päätellä, että ohjaajat ovat pääosin tyytyväisiä tavoitteiden toteutumiseen ja omaan työhönsä. Joissain toimipisteissä tavoitteet toteutuivat toisia paremmin. Myös ulkopuolisten tahojen kiinnostus toimintaa kohtaan oli suurempaa joillain alueilla.
Kehityskohteina nähtiin yhteistyö kodin ja koulun kanssa ja toiminnan tilat. Mannerheimin Lastensuojeluliitolta toivottiin erityislapsiaiheista ja yhteistyöhön liittyvää koulutusta. Omina kehityskohteinaan moni ohjaaja näki erityislapset. Vahvuutena monet kokivat lasten kanssa olemisen.
Avainsanat: iltapäivätoiminta, aamupäivätoiminta, tavoitteet, sisältö, erityisoppilaat, tutkimus, kvalitatiivinen tutkimus
ABSTRACT
Heli Klinga.
Autumn 2009, 53 pages, 7 appendices.
Heli Klinga
Autumn 2009, 57 pages, 8 appendices.
The experiences of the supervisors of Mannerheim League For Child Welfare in the area of Lahti of the fulfilment of the goals of the program.
Diaconia University of Applied Sciences/Lahti University of Applied Sciences, Faculty of Social and Health Care, Degree Programme in Nursing, Specialization in Health Care, Nurse, Public Health Nurse.
The objective of this study was to survey the goals of the morning and afternoon activities from the employees’ of Mannerheim League of Child Welfare. The objective was also to survey how the employees are estimating themselves in their work and how they think the goals are achieved.
This paper deals with morning and afternoon activities, its goals and content. They were used in the survey of the state of the morning and afternoon activities. That survey was national.
This study was conducted with the help of interviews. Five morning and afternoon activities employees from Mannerheim League for Child Welfare in Lahti were interviewed. It is the largest child welfare organization in Finland. Its purpose is to increase the wellbeing of children and their families.
The material was analysed with a content analysis. The results indicate that the employees of the morning and afternoon activities have various knowhow for work with children. The employees were fairly pleased with the fulfillment of the goals of the morning and afternoon activities.
The most usual strength of the employees of the morning and afternoon activities was being with the children. The most usual weakness was when working with children with special needs. The employees felt that the cooperation between homes and schools and the premises were the weaknesses of the morning and afternoon activities.
Key words: morning and afternoon activities for children, targets, content, child with special needs, study, content study