SOSIAALIPEDAGOGINEN VIRSILAULU : kokemuksia virsilauluryhmästä espoolaisessa palveltalossa
Selin, Erja (2013)
Selin, Erja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107748
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Selin, Erja. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalipedagoginen virsilaulu - Kokemuksia virsilaulusta espoolaisessa palvelutalossa, Helsinki, kevät 2012, 50 s., 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakoniatyön virkakelpoisuus
Opinnäytetyöni on jatkoa Helsinki Metropolia Ammattikorkeakoulussa aiemmin tekemälleni sosionomin opinnäytetyölle, jonka aihe oli Musiikkimuistelua innostaen, Musiikkimuisteluryhmä muistihäiriöisille vanhuksille espoolaisessa palvelutalossa. Tässä työssä on hyödynnetty kyseisen opinnäytetyön teoriaa, tutkimusmenetelmäosaa ja kokonaisuutta, mutta näkökulmaa on laajennettu sisällyttämällä sosiaalipedagogisen musiikkimuisteluryhmään spiritualiteetin taso. Sosiaalipedagogiseen virsilauluun liittyy hengellinen ulottuvuus, jollaista tavanomaisessa musiikkimuisteluryhmässä ei ole.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Olen toteuttanut sosiaalipedagogisen virsilauluryhmän espoolaisessa palvelutalossa muistihäiriöisille vanhuksille, joista useilla oli diagnosoitu lievä tai keskivaikea dementia. Ryhmään osallistui lisäksi mielenterveyskuntoutujia ja usean eri alueen toimintakyvyn vajavuudesta kärsiviä asukkaita. Virsilauluryhmät toteutettiin yhteistyössä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, evankelis-luterilaisen kirkon sairaalasielunhoitajan ja palvelutalon työntekijöiden kanssa. Ryhmä kokoontui kolme kertaa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikka, jonka yksi työ-muoto on sosiokulttuurinen innostaminen. Lähtökohtana on työntekijöiden näkökulma: halusin kehittää sosiaali- ja terveysalan työntekijöille työkaluja ja ohjeita muistihäiriöisten vanhusten virsilauluryhmien toteuttamiseen. Lisäksi esittelen tietoja ja taitoja, joita työntekijä tarvitsee ohjatessaan sosiaalipedagogista virsilauluryhmää. Työstä hyötyvät vanhustenhuollossa sekä hoito- ja ohjaustyössä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä vapaaehtoistyöntekijät.
Tulosten perusteella virsilauluryhmä vahvisti jäsenten yhteisöllisyyttä ja hengellisyyden kokemusta. Virret herättivät muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta ja synnyttivät osallistujien sydämeen Pyhän tunteen. Yhteisesti jaetut hengellisen musiikin synnyttämät tunteet voimaannuttivat, antoivat toivoa sekä tyytyväisyyden tunteen oman elämän hallinnasta.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, virsilaulu, vanhuus, muistihäiriöt, spritualiteetti, sosiokulttuurinen innostaminen.
Selin, Erja. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalipedagoginen virsilaulu - Kokemuksia virsilaulusta espoolaisessa palvelutalossa, Helsinki, kevät 2012, 50 s., 5 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakoniatyön virkakelpoisuus
Opinnäytetyöni on jatkoa Helsinki Metropolia Ammattikorkeakoulussa aiemmin tekemälleni sosionomin opinnäytetyölle, jonka aihe oli Musiikkimuistelua innostaen, Musiikkimuisteluryhmä muistihäiriöisille vanhuksille espoolaisessa palvelutalossa. Tässä työssä on hyödynnetty kyseisen opinnäytetyön teoriaa, tutkimusmenetelmäosaa ja kokonaisuutta, mutta näkökulmaa on laajennettu sisällyttämällä sosiaalipedagogisen musiikkimuisteluryhmään spiritualiteetin taso. Sosiaalipedagogiseen virsilauluun liittyy hengellinen ulottuvuus, jollaista tavanomaisessa musiikkimuisteluryhmässä ei ole.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Olen toteuttanut sosiaalipedagogisen virsilauluryhmän espoolaisessa palvelutalossa muistihäiriöisille vanhuksille, joista useilla oli diagnosoitu lievä tai keskivaikea dementia. Ryhmään osallistui lisäksi mielenterveyskuntoutujia ja usean eri alueen toimintakyvyn vajavuudesta kärsiviä asukkaita. Virsilauluryhmät toteutettiin yhteistyössä Espoon tuomiokirkkoseurakunnan, evankelis-luterilaisen kirkon sairaalasielunhoitajan ja palvelutalon työntekijöiden kanssa. Ryhmä kokoontui kolme kertaa.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikka, jonka yksi työ-muoto on sosiokulttuurinen innostaminen. Lähtökohtana on työntekijöiden näkökulma: halusin kehittää sosiaali- ja terveysalan työntekijöille työkaluja ja ohjeita muistihäiriöisten vanhusten virsilauluryhmien toteuttamiseen. Lisäksi esittelen tietoja ja taitoja, joita työntekijä tarvitsee ohjatessaan sosiaalipedagogista virsilauluryhmää. Työstä hyötyvät vanhustenhuollossa sekä hoito- ja ohjaustyössä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä vapaaehtoistyöntekijät.
Tulosten perusteella virsilauluryhmä vahvisti jäsenten yhteisöllisyyttä ja hengellisyyden kokemusta. Virret herättivät muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta ja synnyttivät osallistujien sydämeen Pyhän tunteen. Yhteisesti jaetut hengellisen musiikin synnyttämät tunteet voimaannuttivat, antoivat toivoa sekä tyytyväisyyden tunteen oman elämän hallinnasta.
Avainsanat: sosiaalipedagogiikka, virsilaulu, vanhuus, muistihäiriöt, spritualiteetti, sosiokulttuurinen innostaminen.