Ikäihmisten trikoovaatemalliston suunnittelu toimitusviikoittain Finnwear-tuotemerkille
Isotalo, Johanna (2013)
Isotalo, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168886
Tiivistelmä
Opinnäytetyö valmistettiin yhteistyössä Nanso Group Oy:n Finnwear-tuotemerkin kanssa. Työn tavoitteena oli suunnitella trikoovaatemallisto kevät/kesä 2014 sesonkiin kohderyhmälle, joka koostuu yli 65-vuotiaista aktiivisista naisista ja miehistä. Valmis mallisto esitetään toimitusviikoittain kuvastomaisena kokonaisuutena, josta käy ilmi tuotteiden kokojakauma, väritykset Pantone-värikoodein sekä tuotteisiin suunnitellut kuosit ja painatukset. Malliston suunnittelun tueksi valmistettiin kohderyhmälle suunnattu kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kohderyhmän mielipiteitä pukeutumisesta ja käyttää saatuja tuloksia malliston suunnittelun pohjana.
Tietoa tuotesuunnittelusta haettiin aihetta käsittelevistä kirjoista sekä omista kokemuksista yhteistyöyrityksen toimintatavoista. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa ikääntymisen aiheuttamiin vartalonmuutoksiin sekä siihen, kuinka muutokset pystyttäisiin huomioimaan tuotesuunnittelussa. Malliston suunnittelua varten tutkittiin sesongin trendiennusteita alan lehdistä sekä aiheeseen erikoistuneesta Stylesight-verkkopalvelusta. Malliston tuotteiden ja kuosien suunnittelu on toteutettu tietokoneavusteisesti Adobe Illustrator –ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää kohderyhmän mieltymyksiä pukeutumisesta. Lisäksi selviää, minkämalliset ja -väriset tuotteet ovat kohderyhmän toiveita ja tarpeita vastaavia sekä millaisiin käyttötarkoituksiin trikoovaatteen tulisi vastata. Lopullinen palaute suunnitteluprosessin onnistumisesta saataisiin vasta kuluttajilta sekä tuotteiden myyntiluvuista, malliston tuottamisesta yhteistyöyritys ei ole päättänyt. Opinnäytetyön jatkotoimenpiteitä on nimen keksiminen tuoteperheelle, pakkaussuunnittelu sekä suunniteltujen mallien tuotteistaminen.
Tietoa tuotesuunnittelusta haettiin aihetta käsittelevistä kirjoista sekä omista kokemuksista yhteistyöyrityksen toimintatavoista. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa ikääntymisen aiheuttamiin vartalonmuutoksiin sekä siihen, kuinka muutokset pystyttäisiin huomioimaan tuotesuunnittelussa. Malliston suunnittelua varten tutkittiin sesongin trendiennusteita alan lehdistä sekä aiheeseen erikoistuneesta Stylesight-verkkopalvelusta. Malliston tuotteiden ja kuosien suunnittelu on toteutettu tietokoneavusteisesti Adobe Illustrator –ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuloksista selviää kohderyhmän mieltymyksiä pukeutumisesta. Lisäksi selviää, minkämalliset ja -väriset tuotteet ovat kohderyhmän toiveita ja tarpeita vastaavia sekä millaisiin käyttötarkoituksiin trikoovaatteen tulisi vastata. Lopullinen palaute suunnitteluprosessin onnistumisesta saataisiin vasta kuluttajilta sekä tuotteiden myyntiluvuista, malliston tuottamisesta yhteistyöyritys ei ole päättänyt. Opinnäytetyön jatkotoimenpiteitä on nimen keksiminen tuoteperheelle, pakkaussuunnittelu sekä suunniteltujen mallien tuotteistaminen.