Julisteen tuottaminen Älä osta koiraa häkistä -kampanjaan
Alanko, Panu (2013)
Alanko, Panu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097499
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan mainosjulisteen suunnittelu- ja tuotantoprosessi Älä osta koiraa häkistä -nimistä kampanjaa varten. Juliste tehtiin toimeksiantona kampanjan kolmelle eri taustajärjestölle: Suomen Kennelliitolle, Suomen Eläinlääkäriliitolle ja SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten Liitolle.
Toimeksianto perustuu pentutehtailun vastaisen Älä osta koiraa häkistä -kampanjan briefiin. Kampanja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajajärjestöjen sekä HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden kanssa vuonna 2012-2013. Kampanjan tavoite oli vähentää kotimaista pentutehtailua ohjaamalla kuluttajien osto-käyttäytymistä eettisesti ja taloudellisesti kestävään suuntaan.
Pentutehtailu on Suomessa vakava yhteiskunnallinen ongelma, joka vaikuttaa muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymiseen, harmaan talouden lisääntymiseen, eläinten hyvinvointiin ja kansanterveyteen. Pentutehtailun tavoite on maksimoida koirien myynnistä saatava taloudellinen hyöty, laiminlyömällä koiranpentujen kasvatusta, ravintoa, lääkinnällistä hoitoa sekä elinolosuhteita. Ongelma koskettaa paitsi tehtailtavia pentuja, myös pentujen emää, koiran ostajia sekä eläinsuojelu- ja terveysviranomaisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa valmiiksi viimeistelty ja painokelpoinen A4-kokoinen juliste, jota käytettäisiin Älä ostaa koiraa häkistä -kampanjan mainosjulisteena. Julisteen tuli tavoittaa ennalta määritelty kohderyhmä ja viestiä kampanjan ydinsanomaa pentutehtailun lopettamisen puolesta. Juliste muodosti perustan koko kampanjan visuaaliselle ilmeelle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mainonnan eri muotoja, joista erityisesti printtimainontaa sekä yhteiskunnallista mainontaa. Viitekehyksessä esitellään myös luovan suunnittelun vaiheita, visuaalista viestintää sekä mainostekstin kirjoittamista. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja empiirinen osio kuvaa julisteen tuotantoprosessin käytännössä. Opinnäytetyöprosessi ajoittui välille lokakuu 2012 – toukokuu 2013.
Työn tuloksena syntyi valmis ”Häkit”-niminen mainosjuliste Älä osta koiraa häkistä -kampanjaa varten. Julistetta käytettiin kampanjan mainonnassa kärkijulisteena muun muassa toimeksiantajajärjestöjen julkaisemissa lehdissä.
Toimeksianto perustuu pentutehtailun vastaisen Älä osta koiraa häkistä -kampanjan briefiin. Kampanja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajajärjestöjen sekä HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden kanssa vuonna 2012-2013. Kampanjan tavoite oli vähentää kotimaista pentutehtailua ohjaamalla kuluttajien osto-käyttäytymistä eettisesti ja taloudellisesti kestävään suuntaan.
Pentutehtailu on Suomessa vakava yhteiskunnallinen ongelma, joka vaikuttaa muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymiseen, harmaan talouden lisääntymiseen, eläinten hyvinvointiin ja kansanterveyteen. Pentutehtailun tavoite on maksimoida koirien myynnistä saatava taloudellinen hyöty, laiminlyömällä koiranpentujen kasvatusta, ravintoa, lääkinnällistä hoitoa sekä elinolosuhteita. Ongelma koskettaa paitsi tehtailtavia pentuja, myös pentujen emää, koiran ostajia sekä eläinsuojelu- ja terveysviranomaisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa valmiiksi viimeistelty ja painokelpoinen A4-kokoinen juliste, jota käytettäisiin Älä ostaa koiraa häkistä -kampanjan mainosjulisteena. Julisteen tuli tavoittaa ennalta määritelty kohderyhmä ja viestiä kampanjan ydinsanomaa pentutehtailun lopettamisen puolesta. Juliste muodosti perustan koko kampanjan visuaaliselle ilmeelle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mainonnan eri muotoja, joista erityisesti printtimainontaa sekä yhteiskunnallista mainontaa. Viitekehyksessä esitellään myös luovan suunnittelun vaiheita, visuaalista viestintää sekä mainostekstin kirjoittamista. Opinnäytetyö on produktityyppinen ja empiirinen osio kuvaa julisteen tuotantoprosessin käytännössä. Opinnäytetyöprosessi ajoittui välille lokakuu 2012 – toukokuu 2013.
Työn tuloksena syntyi valmis ”Häkit”-niminen mainosjuliste Älä osta koiraa häkistä -kampanjaa varten. Julistetta käytettiin kampanjan mainonnassa kärkijulisteena muun muassa toimeksiantajajärjestöjen julkaisemissa lehdissä.