Älä mainosta brändiä - elä sitä : Kuinka LumiWAU kesyttää kohderyhmän
Nieminen, Lumi-Maaria (2013)
Nieminen, Lumi-Maaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158541
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ne toimintatavat ja keinot, joilla menestyä tekstiili- ja vaatetusalan pienyrittäjänä Suomessa 2010-luvulla. Tarkoituksena oli selvittää, millainen on toi-miva konsepti, miten luoda toimiva brändi luovan alan yrityksessä ja miten markkinoida onnistu-neesti. Lisäksi perehdyttiin myös kohderyhmän tavoittamiseen.
Opinnäytetyöllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa, vaan se tehtiin pohjatyönä kirjoittajan aloit-televalle yritykselle. Tutkimuksen perustana käytettiin jo LumiWAU-konseptin nimissä tehtyä ja suunniteltua, sekä sille rajattua kohderyhmää. Koko opinnäytetyötä käsitellään yrittäjän näkö-kulmasta, jotta tuleva liiketoiminta olisi mahdollisimman toimivaa.
Tutkimuksessa käytettiin markkinointikirjallisuutta, case-tapauksia sekä verkossa toteutettua mielikuvatutkimusta. Aiempia tekstiilisuunnittelijan näkökulmasta toteutettuja markkinointitut-kimuksia on hyvin vähän. Tutkimuksessa todettiin markkinoinnin olevan avainasemassa niin free-lancesuunnittelijan kuin pienyrittäjänkin menestyksessä. Siihen tulisi kiinnittää enemmän huo-miota kaikilla luovilla aloilla.
Case-tapauksissa tutkittiin luovalla alalla menestyneitä pienyrityksiä. Niitä käsittelemällä pyrittiin löytämään todistetusti toimivia toimintamalleja yrityskonseptiin tai brändin rakentamiseen. Tär-keimmiksi tekijöiksi menestyksessä todettiin asenne ja sisukkuus. Itsestään on osattava pitää melua saadakseen suuren maailman huomion.
Mielikuvatutkimus suunnattiin kohderyhmälle ja vastaajien kesken arvottiin tuotepalkinto. Mieli-kuvatutkimuksen avulla analysoitiin LumiWAUn yritysilmettä ja yrityksen herättämiä mielikuvia. Yritysilmettä ei tulosten mukaan tarvitse muuttaa. Tutkimuksen tulosten pohjalta yritykselle laa-dittiin markkinointisuunnitelma, jonka avulla liiketoiminta saadaan toimimaan alusta alkaen.
Opinnäytetyöllä ei ollut ulkopuolista toimeksiantajaa, vaan se tehtiin pohjatyönä kirjoittajan aloit-televalle yritykselle. Tutkimuksen perustana käytettiin jo LumiWAU-konseptin nimissä tehtyä ja suunniteltua, sekä sille rajattua kohderyhmää. Koko opinnäytetyötä käsitellään yrittäjän näkö-kulmasta, jotta tuleva liiketoiminta olisi mahdollisimman toimivaa.
Tutkimuksessa käytettiin markkinointikirjallisuutta, case-tapauksia sekä verkossa toteutettua mielikuvatutkimusta. Aiempia tekstiilisuunnittelijan näkökulmasta toteutettuja markkinointitut-kimuksia on hyvin vähän. Tutkimuksessa todettiin markkinoinnin olevan avainasemassa niin free-lancesuunnittelijan kuin pienyrittäjänkin menestyksessä. Siihen tulisi kiinnittää enemmän huo-miota kaikilla luovilla aloilla.
Case-tapauksissa tutkittiin luovalla alalla menestyneitä pienyrityksiä. Niitä käsittelemällä pyrittiin löytämään todistetusti toimivia toimintamalleja yrityskonseptiin tai brändin rakentamiseen. Tär-keimmiksi tekijöiksi menestyksessä todettiin asenne ja sisukkuus. Itsestään on osattava pitää melua saadakseen suuren maailman huomion.
Mielikuvatutkimus suunnattiin kohderyhmälle ja vastaajien kesken arvottiin tuotepalkinto. Mieli-kuvatutkimuksen avulla analysoitiin LumiWAUn yritysilmettä ja yrityksen herättämiä mielikuvia. Yritysilmettä ei tulosten mukaan tarvitse muuttaa. Tutkimuksen tulosten pohjalta yritykselle laa-dittiin markkinointisuunnitelma, jonka avulla liiketoiminta saadaan toimimaan alusta alkaen.