Mikä tekee viraalifilmistä viraalin? : viraalifilmit mainonnassa
Karhunen, Noora (2013)
Karhunen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036090
Tiivistelmä
Tutkielma viraalifilmeistä pyrkii ymmärtämään viraali-ilmiötä yleisellä tasolla. Tavoitteena oli pohtia syitä, miksi tietyt viraalifilmit leviävät ja mitä yhtäläisyyksiä tunnetuimpien viraalifilmien taustalta löytyy. Tutkielmassa käydään läpi viraalimaailman mahdollistavia levityskanavia, kohderyhmiä, keskeisiä käsitteitä, elinkaarta, sekä esitellään ja vertaillaan eri tyyppisiä viraalifilmejä, muodostaen vertailun pohjalta yleisimpiä kategorioita, joihin menestyneitä viraalifilmejä on mahdollista luokitella.
Yksityisten käyttäjien lisäämien videoiden lisäksi tutkimuksessa painotetaan viraalimarkkinointia omana viraalifilmin muotona. Viraalimarkkinoinnin yhteydessä pohditaan viraalimarkkinoinnin kustannuksia, etuja ja haittoja, sekä paneudutaan brändin rooliin viraalimarkkinoinnissa ja mainosfilmin luomisessa.
Lähtökohta tutkielmalle oli tekijän oma kiinnostus liikkuvaa kuvaa kohtaan. Viraalifilmit käsitteenä ei ollut ennen opinnäytetyön kirjoittamista tekijälle kovin tuttu käsite ja tavoitteena oli päästä tutustumaan viraalimaailmaan syvemmin.
Tutkielmalle asetetut tavoitteet saavutettiin. Prosessi auttoi kyseenalaistamaan vallitsevia viraaliuden käsitteitä ja luomaan omia kattavia johtopäätöksiä siitä, mikä tekee viraalifilmistä viraalin. Tutkielman myötä käsitys viraalimaailman monimuotoisuudesta laajeni. Aiheen monipuolinen käsittely edesauttoi kokonaisuuden hahmottamista. Viraaliksi tuleminen on monen onnistuneen osa-alueen summa, eikä siihen riitä yksinomaan edes tärkein, eli onnistunut sisältö.
Yksityisten käyttäjien lisäämien videoiden lisäksi tutkimuksessa painotetaan viraalimarkkinointia omana viraalifilmin muotona. Viraalimarkkinoinnin yhteydessä pohditaan viraalimarkkinoinnin kustannuksia, etuja ja haittoja, sekä paneudutaan brändin rooliin viraalimarkkinoinnissa ja mainosfilmin luomisessa.
Lähtökohta tutkielmalle oli tekijän oma kiinnostus liikkuvaa kuvaa kohtaan. Viraalifilmit käsitteenä ei ollut ennen opinnäytetyön kirjoittamista tekijälle kovin tuttu käsite ja tavoitteena oli päästä tutustumaan viraalimaailmaan syvemmin.
Tutkielmalle asetetut tavoitteet saavutettiin. Prosessi auttoi kyseenalaistamaan vallitsevia viraaliuden käsitteitä ja luomaan omia kattavia johtopäätöksiä siitä, mikä tekee viraalifilmistä viraalin. Tutkielman myötä käsitys viraalimaailman monimuotoisuudesta laajeni. Aiheen monipuolinen käsittely edesauttoi kokonaisuuden hahmottamista. Viraaliksi tuleminen on monen onnistuneen osa-alueen summa, eikä siihen riitä yksinomaan edes tärkein, eli onnistunut sisältö.