Kaamos Soundin liiketoiminnan kehittäminen : Äänipalveluiden tuotteistamisella tehoa markkinointiin
Liukkonen, Tapio (2013)
Liukkonen, Tapio
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168867
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Kaamos Soundin liiketoimintaa tehostamalla markkinointia äänipalveluiden tuotteistamisen avulla ja määrittelemällä asiakaskohderyhmät. Näiden lisäksi tavoitteena oli löytää asiantuntijapalveluiden kilpailu- ja markkinointikeinoja kansainvälisillä markkinoilla.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin laadullista toimintatutkimusta. Tämän avulla pystyttiin keskittymään asiantuntijapalvelumarkkinoinnin käytännön ongelmiin ja niiden ratkaisemiseen. Markkinoinnin kehittämistä tutkittiin benchmarking-menetelmällä ja kyselyllä. Benchmarking-menetelmän avulla Kaamos Soundin toimintaa verrattiin kahteen kansainväliseen peli- ja elokuvaäänen toimijaan. Kyselyllä selvitettiin asiantuntijapalveluiden markkinoinnin työkaluja neljältä Kaamos Soundin asiakkaalta. Kehittämistyössä tutkittiin myös kilpailu- ja markkinointikeinoja alan kirjallisuuden avulla. Näkökulma pidettiin luovan alan yksityisyrittämisessä.
Työ toteutettiin vastaamaan Kaamos Soundin käytännön tarpeisiin ja resursseihin. Pääajatuksena oli tehdä kehittämistyö joka voidaan käytännössä toteuttaa. Tutkimuksessa keskityttiin äänipalveluiden tuotteistamiseen ja asiakkaiden segmentointiin. Tuotteistamisella Kaamos Soundille syntyi kolme palvelupakettia – ääniefektit, foley ja äänisuunnittelu. Näille rajattiin omat asiakassegmentit, joihin markkinointi kohdistetaan. Näiden pohjalta Kaamos Soundille rakennettiin markkinoinnin työkaluja.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi Kaamos Soundin markkinointistrategia ajalle 2013-2014. Kehittämistyö jatkuu markkinointistrategian toteuttamisella. Tämän avulla Kaamos Soundin liiketoiminnan odotetaan kasvavan. Tulevaisuuden tavoitteena on nostaa Kaamos Sound kansainväliseksi peliääni ja elokuvan foley-ääni asiantuntijaksi.
Opinnäytetyön suunnitelmaosa ei ole julkinen.
Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin laadullista toimintatutkimusta. Tämän avulla pystyttiin keskittymään asiantuntijapalvelumarkkinoinnin käytännön ongelmiin ja niiden ratkaisemiseen. Markkinoinnin kehittämistä tutkittiin benchmarking-menetelmällä ja kyselyllä. Benchmarking-menetelmän avulla Kaamos Soundin toimintaa verrattiin kahteen kansainväliseen peli- ja elokuvaäänen toimijaan. Kyselyllä selvitettiin asiantuntijapalveluiden markkinoinnin työkaluja neljältä Kaamos Soundin asiakkaalta. Kehittämistyössä tutkittiin myös kilpailu- ja markkinointikeinoja alan kirjallisuuden avulla. Näkökulma pidettiin luovan alan yksityisyrittämisessä.
Työ toteutettiin vastaamaan Kaamos Soundin käytännön tarpeisiin ja resursseihin. Pääajatuksena oli tehdä kehittämistyö joka voidaan käytännössä toteuttaa. Tutkimuksessa keskityttiin äänipalveluiden tuotteistamiseen ja asiakkaiden segmentointiin. Tuotteistamisella Kaamos Soundille syntyi kolme palvelupakettia – ääniefektit, foley ja äänisuunnittelu. Näille rajattiin omat asiakassegmentit, joihin markkinointi kohdistetaan. Näiden pohjalta Kaamos Soundille rakennettiin markkinoinnin työkaluja.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi Kaamos Soundin markkinointistrategia ajalle 2013-2014. Kehittämistyö jatkuu markkinointistrategian toteuttamisella. Tämän avulla Kaamos Soundin liiketoiminnan odotetaan kasvavan. Tulevaisuuden tavoitteena on nostaa Kaamos Sound kansainväliseksi peliääni ja elokuvan foley-ääni asiantuntijaksi.
Opinnäytetyön suunnitelmaosa ei ole julkinen.