Uuden opettajan perehdyttämisen toimintamalli Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikössä
Virsiheimo, Juha (2013)
Virsiheimo, Juha
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168971
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli rakentaa toimiva uuden opettajan perehdyttämisen toimintamalli Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikköön. Toteutetun tutkimuksen avulla selvitettiin, että millainen uuden toimintamallin tulisi olla. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kartoittaa millaista materiaalia tarvitaan perehdyttämisen tueksi ja missä muodossa sen tulisi olla. Työn tavoitteena oli myös se, että laadittua perehdyttämismateriaalia pystyttäisiin myöhemmin hyödyntämään muissakin Oulun seudun ammattiopiston yksiköissä.
Tutkimusongelma, millainen on toimiva perehdyttämisen toimintamalli Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikössä, jakaantuu kuuteen alaongelmaan. Ala-ongelmissa haettiin vastausta seuraaviin perehdyttämistä koskeviin asioihin: perehdytettävät asiat, perehdyttämisen aikataulu, paras perehdyttäjä, käytettävät perehdyttämismene-telmät, perehdyttämisen seuranta, arviointi ja parantaminen. Alaongelmia tarkasteltiin vakituisen sekä lyhyen ja määräaikaisen työsuhteen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Toteutetussa tutkimuksessa on toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville kattavasti uuden toimintamallin rakentamisessa huomioitavia asioita. Kaikkiin tutkimuksessa esitettyihin alaongelmiin saatiin vastaus sekä vakituisen että lyhyiden ja määräaikaisten työsuhteiden näkökulmasta. Työn merkittävin tulos oli saatujen tutkimustulosten pohjalta rakennettu uusi opettajan perehdyttämisen toimintamalli ja siihen liittyvä perehdyttämismateriaali. Uusi opettajan perehdyttämisen toimintamalli ja perehdyttämisen tukena käytettävä materiaali rakennettiin Oulun seudun ammattiopiston intranetiin Santraan. Uutta perehdyttämisen toimintamallia on esitelty organisaatiossa ja sen käyttöä on kokeiltu Kaukovainion tekniikan yksikössä. Nähtäväksi jää, että missä muodossa laadittua perehdyttämisen toimintamallia ja materiaali hyödynnetään Oulun seudun ammattiopiston yhteisen toimintamallin rakentamisessa.
Tutkimusongelma, millainen on toimiva perehdyttämisen toimintamalli Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikössä, jakaantuu kuuteen alaongelmaan. Ala-ongelmissa haettiin vastausta seuraaviin perehdyttämistä koskeviin asioihin: perehdytettävät asiat, perehdyttämisen aikataulu, paras perehdyttäjä, käytettävät perehdyttämismene-telmät, perehdyttämisen seuranta, arviointi ja parantaminen. Alaongelmia tarkasteltiin vakituisen sekä lyhyen ja määräaikaisen työsuhteen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Toteutetussa tutkimuksessa on toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville kattavasti uuden toimintamallin rakentamisessa huomioitavia asioita. Kaikkiin tutkimuksessa esitettyihin alaongelmiin saatiin vastaus sekä vakituisen että lyhyiden ja määräaikaisten työsuhteiden näkökulmasta. Työn merkittävin tulos oli saatujen tutkimustulosten pohjalta rakennettu uusi opettajan perehdyttämisen toimintamalli ja siihen liittyvä perehdyttämismateriaali. Uusi opettajan perehdyttämisen toimintamalli ja perehdyttämisen tukena käytettävä materiaali rakennettiin Oulun seudun ammattiopiston intranetiin Santraan. Uutta perehdyttämisen toimintamallia on esitelty organisaatiossa ja sen käyttöä on kokeiltu Kaukovainion tekniikan yksikössä. Nähtäväksi jää, että missä muodossa laadittua perehdyttämisen toimintamallia ja materiaali hyödynnetään Oulun seudun ammattiopiston yhteisen toimintamallin rakentamisessa.