Projektityö seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä 8. luokkalaisille
Rintala, Kati; Ojala, Jussi (2007)
Rintala, Kati
Ojala, Jussi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809022992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809022992
Tiivistelmä
Projektin tarkoituksena oli pitää Kuninkaanhaan yläasteen kahdeksannelle luokalle oppitunti seksuaalisuudesta ja seksuaaliterveydestä. Projektin tavoitteena oli selvittää kahdeksasluokkalaisten tiedon tarve seksuaalisuuteen liittyvistä asioista sekä vaikuttaa heidän seksuaalitietämykseensä esittelemällä seksuaalisuuteen liittyviä asioita oppilaita kiinnostavalla tavalla. Kaikille kahdeksasluokkalaisille suoritettiin kysely, josta saadun tiedon perusteella suunnittelimme ja toteutimme oppitunnin seksuaaliterveyden edistämiseksi ja oman elämänhallinnan oppimiseksi. Projektin aiheen valitsimme, koska seksuaalisuus on yhä tärkeämpää nykypäivän nuorille, heidän aikuistuessaan yhä aikaisemmin. Aiheesta puhuttaessa tunnetaan joskus häveliäisyyttä, jonka takia aihetta tulee käsitellä niin, että nuoretkin ymmärtävät sen olevan osana seksuaalista kasvua ja kehitystä. Taustakyselyn pohjalta suunnittelimme projektipäivän, jonka toteutimme huhtikuussa 2007. Pidimme yhden oppitunnin 45 minuuttia luennon omaisesti, opettaen oppilaille seksuaalisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja, kuten kondomin oikeaa käyttöä. Käsittelimme tunnilla murrosikää, seksuaalisuutta ja kerroimme myös omia kokemuksiamme. Tunnin lopuksi jaoimme oppilaille Aids-tukikeskukselta ilmaiseksi saatuja kondomeja. Taustakyselystä ilmeni, että poikien mielestä seksuaalisuus on yhdyntää tai seksuaalista toimintaa. Tytöt taas ajattelivat seksuaalisuutta enemmän kasvun ja kehityksen kannalta. Oppilaiden mielestä kolme tärkeintä tiedon lähdettä seksuaalisuudesta olivat koulu, televisio ja kaverit. Kyselystä saamamme palautteen mukaan seksuaalikasvatustunnit tulisi tyttöjen mielestä aloittaa aikaisemmin, järjestää pienemmissä ryhmissä ja keskustella joskus opettajan kanssa kahdestaan. Poikien toiveena puolestaan oli seksin käytännön opetus. Oppilaat antoivat kirjallisen palautteen tunnista. Palautteiden mukaan tunti oli onnistunut ja erilainen normaaliin tuntiopetukseen verrattuna. Oppilaat kokivat saaneensa uutta tietoa tunnista. Toteuttaessamme projektia opimme suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan omaa ohjausta, opetusta ja neuvontaa.