Planering, genomförande och utvärdering av en Campusguidning
Lindgren, Josephine (2013)
Lindgren, Josephine
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169105
Tiivistelmä
Syftet för detta examensarbete var att skapa ett koncept för en campusguidning. Uppdragsgivaren för arbetet var Yrkeshögskolan Novia och campusguidningen utförs i kvarteret där yrkeshögskolan är belägen. Platserna som besöks under guidningen är de byggnader som anses ha ett kulturhistoriskt värde i kvarteret; gamla stortorget, Klostermellangatan, Rettigska palatset samt Novias campus. Manuset som tillverkats inför guidningen ger möjligheten för framtida studerande på Novia att utföra guidningen. Manuset kan genomföras av studerande inför planerad målgrupp bestående av gäster för Novia, nya studeranden, samt utbytesstuderanden.
Arbetet har utförts i form av projektarbete och består av tre olika faser; planeringsfasen, utföringsfasen samt utvärderingsfasen. Planeringsfasen bestod av att planera guidningen; pilotgrupp, rutt, manus och handout. I utförande fasen utfördes guidningen, och i utvärderingsfasen utvärderades guidningen både enskilt samt med pilotgruppen som närvarat under guidningen.
Den teoretiska delen av arbetet omfattar teori relaterat till projektarbete och guidningsteori. The aim of this Bachelor Thesis was to create a concept for a campus guiding. The principal of this project was Yh Novia and the campus guiding took place in the block where Yh Novia is located. The places that are visited during the guiding are those buildings that are considered to have cultural value in the block; Gamla stortorget, Klostermellangatan, Rettigska palatset and Novias campus. The script that is made for the guiding gives the opportunity for future students at Novia to perform the guiding. The script can be performed by students for the target group; Novias guests, new students and exchange students.
The work has been performed as a project and consists of three different phases; the planning phase, the implementation phase and the evaluation phase. The planning phase consisted of planning the guiding; pilot group, route, script and handout. In the implementation phase was the implementation of the guiding, and in the evaluation phase was the evaluation of the guiding that was done both individually and by the group that attended the guiding.
The theoretical part of the work covers theory related to project work and guiding theory.
Arbetet har utförts i form av projektarbete och består av tre olika faser; planeringsfasen, utföringsfasen samt utvärderingsfasen. Planeringsfasen bestod av att planera guidningen; pilotgrupp, rutt, manus och handout. I utförande fasen utfördes guidningen, och i utvärderingsfasen utvärderades guidningen både enskilt samt med pilotgruppen som närvarat under guidningen.
Den teoretiska delen av arbetet omfattar teori relaterat till projektarbete och guidningsteori.
The work has been performed as a project and consists of three different phases; the planning phase, the implementation phase and the evaluation phase. The planning phase consisted of planning the guiding; pilot group, route, script and handout. In the implementation phase was the implementation of the guiding, and in the evaluation phase was the evaluation of the guiding that was done both individually and by the group that attended the guiding.
The theoretical part of the work covers theory related to project work and guiding theory.