"Osaatko sä puhua niin kuin hiiri?" : draama ja teatteri dysfasia-lasten opetuksessa
Häyhä, Hanna-Leena (2013)
Häyhä, Hanna-Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168973
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee draamaa ja teatteria sellaisten lasten opetuksessa, joilla on kielellisiä erityisvaikeuksia eli eritasoisia dysfaattisia piirteitä. Työ esittelee Ninnin matkassa! -prosessidraaman suunnittelu- ja toteutusprosessin. Draamakokonaisuus toteutui syksyllä 2012 osana Espoon kaupungin sivistystoimen tehostetun ja erityisen tuen hanketta.
Työssä avataan draamakasvatuksen ja prosessidraaman keskeisiä käsitteitä ja peilataan niitä käytännön työhön. Opinnäyte havainnollistaa prosessidraamakokonaisuuden suunnittelua, ohjaamista ja reflektointia sekä valaisee työparityöskentelyn vaikutusta lopputulokseen.
Käytännönläheisyys ja draamatoiminnan reflektointi muodostavat työn keskiön. Työssä esitellään dysfasia-lapsille sopivia opetusmenetelmiä ja tutkitaan, kuinka hyvin draama ja teatteri soveltuvat sellaiseen opetukseen, jota ei voi perustaa kielelliseen ilmaisuun. Opinnäyte osoittaa esimerkkejä siitä, kuinka draaman ja teatterin keinoin voidaan paitsi vahvistaa fyysistä ja sanatonta ilmaisua myös edistää kielellisiä valmiuksia.
Opinnäyte raportoi ja dokumentoi teatteri-ilmaisun ohjaajalle ominaista draamaohjaajan työtä. Opinnäytteeseen on liitetty työskentelyn tuote, prosessidraamakokonaisuuden käsikirjoitus, jota opettajat ja draamaohjaajat voivat soveltaa erilaisiin tarkoituksiin sopivaksi.
Työssä avataan draamakasvatuksen ja prosessidraaman keskeisiä käsitteitä ja peilataan niitä käytännön työhön. Opinnäyte havainnollistaa prosessidraamakokonaisuuden suunnittelua, ohjaamista ja reflektointia sekä valaisee työparityöskentelyn vaikutusta lopputulokseen.
Käytännönläheisyys ja draamatoiminnan reflektointi muodostavat työn keskiön. Työssä esitellään dysfasia-lapsille sopivia opetusmenetelmiä ja tutkitaan, kuinka hyvin draama ja teatteri soveltuvat sellaiseen opetukseen, jota ei voi perustaa kielelliseen ilmaisuun. Opinnäyte osoittaa esimerkkejä siitä, kuinka draaman ja teatterin keinoin voidaan paitsi vahvistaa fyysistä ja sanatonta ilmaisua myös edistää kielellisiä valmiuksia.
Opinnäyte raportoi ja dokumentoi teatteri-ilmaisun ohjaajalle ominaista draamaohjaajan työtä. Opinnäytteeseen on liitetty työskentelyn tuote, prosessidraamakokonaisuuden käsikirjoitus, jota opettajat ja draamaohjaajat voivat soveltaa erilaisiin tarkoituksiin sopivaksi.