Ääniä ympäriltä : näennäisdokumentaarinen found footage -elokuva ja sen ääni-ilmaisu
Kivenheimo, Taavi (2013)
Kivenheimo, Taavi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179177
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käydään läpi näennäisdokumentaarisen found footage -elokuvan sisällöllistä ilmaisua, tyylikeinoja, tekniikkaa ja tekotapoja. Genren piirteitä tutkitaan sekä teknisestä näkökulmasta että taiteellisen sisällön kannalta tarttuen tyylisuunnan sääntöihin ja niiden varaan rakennetun uskottavuuden välisiin, mahdollisiin paradokseihin.
Tutkimuksessa keskitytään vahvasti found footage -äänikerrontaan, mutta ilmaisua käsitellään myös visuaalisen maailman, käsikirjoituksen ja näyttelijäntyön kannalta. Yksi merkittävä näkökulma on perinteisen, narratiivisen fiktion ja found footage -kerronnan vertailu.
Tutkimus alkaa katsauksella tyylisuunnan syntyhistoriaan ja genren kehityksen kannalta merkittäviin elokuviin. Tämän jälkeen keskitytään kuvaamaan mahdollisimman tarkasti genren elokuvien teknisiä piirteitä havainnollistavien esimerkkien ja kuvien kautta. Työn loppupuolella sidotaan yhteen sen edetessä esille tulleet, tekniset seikat taiteelliseen sisältöön ja käsitellään laajalti tyylisuunnalle ominaista uskottavuusaspektia.
Viimeisessä kappaleessa käydään läpi tutkimuksen aikana tehtyjä johtopäätöksiä ja pohditaan genren mahdollisia muutoksia tulevaisuudessa.
Työn lähdemateriaali on hajanaista ja koottu pitkälti useista pienistä osista. Tutkimus toimii myös itsenäisenä lähdeteoksena kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Tutkimuksessa keskitytään vahvasti found footage -äänikerrontaan, mutta ilmaisua käsitellään myös visuaalisen maailman, käsikirjoituksen ja näyttelijäntyön kannalta. Yksi merkittävä näkökulma on perinteisen, narratiivisen fiktion ja found footage -kerronnan vertailu.
Tutkimus alkaa katsauksella tyylisuunnan syntyhistoriaan ja genren kehityksen kannalta merkittäviin elokuviin. Tämän jälkeen keskitytään kuvaamaan mahdollisimman tarkasti genren elokuvien teknisiä piirteitä havainnollistavien esimerkkien ja kuvien kautta. Työn loppupuolella sidotaan yhteen sen edetessä esille tulleet, tekniset seikat taiteelliseen sisältöön ja käsitellään laajalti tyylisuunnalle ominaista uskottavuusaspektia.
Viimeisessä kappaleessa käydään läpi tutkimuksen aikana tehtyjä johtopäätöksiä ja pohditaan genren mahdollisia muutoksia tulevaisuudessa.
Työn lähdemateriaali on hajanaista ja koottu pitkälti useista pienistä osista. Tutkimus toimii myös itsenäisenä lähdeteoksena kaikille aiheesta kiinnostuneille.