3D-suunnittelu esillepanoprosessin apuvälineenä
Pulkkinen, Jani (2008)
Pulkkinen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107589
Tiivistelmä
EVTEK-ammattikorkeakoulu
Muotoiluinstituutti
Viestinnän koulutusohjelma
Graafinen suunnittelu
Tekijä: Jani Pulkkinen
Opinnäytetyön nimi: 3D-suunnittelu esillepanoprosessin apuvälineenä
Vuosi: 2008 Sivumäärä: 32+2
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut uuden työkalun luominen, jolla elintarvikkeiden esillepanoja voidaan suunnitella kolmiulotteisesti. Mallinnoksen avulla on pyritty helpottamaan visualistin työtä esillepanojen suunnittelussa, rakentamisessa, sekä ideoiden läpiviennissä presentoinnin avulla.
Työssä on käytetty Googlen SketchUp 3D-ohjelmaa, jonka ominaisuuksia on lisätty laajennoksilla siten, että kaupallisia tunnuslukuja voidaan kytkeä esillepanosuunnittelun tueksi. Työkalun pääasiallinen tehtävä on tuottaa myynnille havainnekuvia tulevista kampanjoista ja niihin liittyvistä tuotteiden esillepanoista. Havainnekuvat sijoitetaan valmiille taittopohjalle, josta ne tulostetaan ohjeistuksiksi kampanjaan liittyvillä oheistiedoilla varustettuna.
Työkalun toimivuutta on testattu käytännössä siten, että yksi Stockmannin elintarvikeosastoista on suunniteltu Hullut Päivät-kampanjaan, tavoitteena selkeä, looginen ja visuaalisesti toimiva kokonaisuus. Samalla on tarkkailtu mallinnoksen vaikutuksia rakennusprosessiin, jossa on ollut osallisena useita toimijoita.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa arvioidaan menetelmän käytön sujuvuutta, mahdollisia jatkokehitysnäkymiä sekä ohjelmoinnista saatavaa lisäarvoa mallinnoksen kehittämisessä. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintatapa mallintamisen ympärille.
Avainsanat: 3D-mallintaminen, esillepano, kampanjasuunnittelu, ohjeistaminen
Muotoiluinstituutti
Viestinnän koulutusohjelma
Graafinen suunnittelu
Tekijä: Jani Pulkkinen
Opinnäytetyön nimi: 3D-suunnittelu esillepanoprosessin apuvälineenä
Vuosi: 2008 Sivumäärä: 32+2
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut uuden työkalun luominen, jolla elintarvikkeiden esillepanoja voidaan suunnitella kolmiulotteisesti. Mallinnoksen avulla on pyritty helpottamaan visualistin työtä esillepanojen suunnittelussa, rakentamisessa, sekä ideoiden läpiviennissä presentoinnin avulla.
Työssä on käytetty Googlen SketchUp 3D-ohjelmaa, jonka ominaisuuksia on lisätty laajennoksilla siten, että kaupallisia tunnuslukuja voidaan kytkeä esillepanosuunnittelun tueksi. Työkalun pääasiallinen tehtävä on tuottaa myynnille havainnekuvia tulevista kampanjoista ja niihin liittyvistä tuotteiden esillepanoista. Havainnekuvat sijoitetaan valmiille taittopohjalle, josta ne tulostetaan ohjeistuksiksi kampanjaan liittyvillä oheistiedoilla varustettuna.
Työkalun toimivuutta on testattu käytännössä siten, että yksi Stockmannin elintarvikeosastoista on suunniteltu Hullut Päivät-kampanjaan, tavoitteena selkeä, looginen ja visuaalisesti toimiva kokonaisuus. Samalla on tarkkailtu mallinnoksen vaikutuksia rakennusprosessiin, jossa on ollut osallisena useita toimijoita.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa arvioidaan menetelmän käytön sujuvuutta, mahdollisia jatkokehitysnäkymiä sekä ohjelmoinnista saatavaa lisäarvoa mallinnoksen kehittämisessä. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintatapa mallintamisen ympärille.
Avainsanat: 3D-mallintaminen, esillepano, kampanjasuunnittelu, ohjeistaminen